A Kyōto Animation elhunytjainak emlékére

Nehéz egy olyan tragédia mellett elmenni szó nélkül, ami nemcsak Japánt, nemcsak az egész animeipart, hanem a világot is megrázta.

2019. július 18-án, egy 41 éves férfi, benzinnel gyújtotta fel a neves Kyōto Animation 1-es stúdióját Kiotóban. A tragédiának számtalan sérültje és pontosan 35 halálos áldozata van. Eme cikk írásáig, ami az Anime News Network-ön megjelent eredeti cikk teljes magyar fordítása, 10 elhunyt nevét hozták nyilvánosságra, köztük három veterán anime-készítőjét is, kiknek munkásságával és tudásával lett kevesebb az animés szakma.

Az elhunytak tiszteletére készítettem ezt a fordítást, és azért, mert tudom, hogy a magyar rajongók közül kevesen tudnak angol nyelvű cikkeket olvasni. Hogy teljesen átérezhessük és láthassuk, hogy mit veszített a stúdió eme tragédiában, jöjjön annak a 10 embernek a bemutatása, kik életüket vesztették a tragédiában. A cikk végén, a Mondo magazin Facebook oldalán megjelent KyoAnis híreimet is megtaláljátok kronológiai sorrendben, ami részletes tájékoztatást ad arról, hogy mi történt a stúdióval és mik lettek az eset következményei.


A Kyōto Animation 2019. július 18-án elhunyt munkatársai


Kasama Yuka (22 éves)

Kasama Yuka halála igazi tragédia. A Kyōto Animation azért is volt különleges a többi stúdióval szemben, mert az egyetemről rögtön felvett pályakezdőket fix pozícióba, akik a KyoAni házon belüli tréning programján vehettek részt. Ezeket a belső képzéseket veterán anime-készítők tartották, olyanok, mint a tűzesetben szintén elhunyt Kigami Yoshiji.

Kasama mindössze 22 éves volt, idén tavasszal csatlakozott a stúdióhoz, még egyetlen Kyōto Animation munkán se kreditálták, mint alkotót. Ám egy NHK-nak adott interjúban egy régi oszakai professzora azt nyilatkozta, hogy éppen egy hónappal a tragédia előtt kezdett el dolgozni az első KyoAnis filmes projektjén. A professzor megmutatta a lány diplomamunkáját, ami egy egyszerű animációs munka, de nagyon kifejező karakterdizájnnal (lent láthatjátok). A munkakeresés miatt érzett frusztrációt jelenítt meg. A diplomamunkájából egyértelműen kitűnik, hogy mennyire tehetséges volt, és a KyoAni tréning programjának hála nem kérdéses, hogy kiváló animátor válhatott volna belőle.


Ōmura Yūki (26 éves)

Mint Kasama Yuki, Ōmura Yūki szintén friss diplomásként csatlakozott a stúdióhoz idén. Ám már csatlakozása előtt sokan felfigyeltek különleges tehetségére. Pontosan hét díjat nyert a Nika Exhibition nevű, animációs munkáknak tartott kiállításon, és egy remek diplomamunkával fejezte be a Tohoku egyetemet – a munkáját halála után, az egyetem nyilvánosan publikálta. A projektje egy digitális illusztráció volt egy hatalmas tekercsre készítve, címe „Dokkun Dokkun” (a szívverést kifejező hangutánzó szó). A munka a földi élet történetét mutatta be, manga stílusú szövegekkel kiegészítve. Ōmura még nem kezdte el a KyoAnis belső képzést, amikor ezt a munkát készítette. Alkotása sokban emlékeztet Miyazaki Hayao stílusára, különösen élénk színeivel, gyerekkönyv jellegű illusztrációival, és vibráló körvonalaival, amiket például, a Ponyóban láthattunk korábban.


Uda Jun’ichi (34 éves)

Uda a 2009 elején kezdett el dolgozni a KyoAninál. In-between celleket készített a K-ON! című anime-sorozathoz, és in-between animátorként jelölték meg az alábbi munkákban: Love, Chunibyo & Other Delusions! franchise, számtalan anime a Free! – Iwatobi Swim Club franchise-bólA Silent VoiceTamako MarketThe Disappearance of Haruhi SuzumiyaNichijōHYōKALiz and the Blue Bird, és legutóbb a Sound! Euphonium The Movie – Our Promise: A Brand New Day című animefilmen dolgozott. Az ő feladata volt, hogy a vágáshoz kiadott jeleneteknél a mozgás folyamatos legyen és finom.


Kigami Yoshiji (61 éves)

Minden egyes haláleset és sérülés igazi tragédia, de az egyik legbrutálisabb Kigami Yoshiji halála. Az animációs zseni, hatalmas szerepet játszott a Kyōto Animation fejlődésében, ami a japán animációs ipar legtehetségesebb animátorainak adott otthont. Kigami karrierje egészen a legendás Shin-Ei Animation stúdióig nyúlik vissza, ami a szintén legendás A Production utódja volt. Itt olyan évtizedeken át futó közönségsiker animék futottak (futnak), mint a Doraemon vagy a Crayon Shin-chan. Nagyon részletes animációkat készített, gyönyörű karakterdizájnnal és mozgással, és különösen a vízzel és a füsttel tudott igazán kreatívan bánni.

Tehetsége közismert és elismert volt az animeiparban, olyannyira, hogy 1988-ban, Otomo Katsuhiro őt kérte fel, hogy animáljon meg egy teljes, csatornában játszódó harci jelenetet az Akirában. Inōe Toshiyuki animátor, aki szintén egy legenda az animeszakmában, visszaemlékezett arra, hogy amikor ő csatlakozott az animeiparhoz, akkor Kigami volt az az animátor, akire ő felnézett. Kigami tanította meg neki a „gyors és jó” filozófiáját, és Inōe akkora rajongója Kigaminak, hogy Kigami animálta részleteket mutat be a mai napig a The Fox of Chironup című művéből. Ezekkel inspirálja a fiatal animátorokat, mielőtt egy új projektbe vágnak bele.

A Kyōto Animationnál azonban Kigami nemcsak animátor volt. Rendezőként, sőt, mentorként is tevékenykedett a stúdiónál. Ő készítette a stúdió nyitómunkáját, a Muntót és a rendkívül cuki, 2017-es Baja no Studio-t, ami kvázi a KyoAniről szólt. De készített számtalan storyboardot és kulcsfontosságú jeleneteket ő maga animált a stúdió leghíresebb műveiben. Ezek közül például kiemelkedő a Hibike! Euphonium 12. epizódjában látható Kumiko futása, ami egy gyönyörű, felfokozott érzelmekkel teli jelenet. Kigami egyike volt azoknak a tanároknak, akik a KyoAni stúdiós belső képzéseket vezették, aki számtalan fiatal animátort tanított és inspirált a munkássága során. Kigami mindössze 61 éves volt a halálakor.


Kuriki Ami (30 éves)

Kuriki Ami kulcskocka animátor volt. A stúdió legfontosabb művein dolgozott. Ezek listája: Violet EvergardenLiz and the Blue BirdFree! Dive to the FutureFree! -Take Your Marks-High Speed! -Free! Starting Days-Sound! Euphonium 2A Silent VoiceMiss Kobayashi’s Dragon MaidLove, Chunibyo and Other Delusions! Take On MeMyriad Colors Phantom WorldTsurune: Kazemai Kōkō Kyūdō-buSound! Euphonium The Movie – Our Promise: A Brand New Day.


Takemoto Yasuhiro (47 éves)

A tragédia idején, július 18-án, Takemoto-ról már sejteni lehetett, hogy valószínűleg az elhunytak között van. A stúdió két sztárrendezője, Yamada Naoko és Ishidate Taichi életben maradtak, de sajnos a stúdió harmadik sztárrendezője odaveszett Takemoto Yauhiro személyében. Yamadával és Ishidával ellentétben, akik az utóbbi években csatlakoztak a stúdióhoz, Takemoto a KyoAni több ismertebb korai művét rendezte, így többek között az első TV-sorozata a Full Metal Panic! Fumoffu volt a stúdiónál, amit a Full Metal Panic! Second Raid követett.

A külföldi rajongók között is nagy népszerűségnek örvendő Lucky Star rendezését is átvette a megosztó Yamamoto Yutaka rendezőtől. Konkrétan, az anime-sorozat 4. epizódjától. Ő rendezte a The Disappearance of Haruhi Suzumiya mozifilmet, a stúdió másik sztárrendezőjének, Ishihara Tatsuyának a felügyelete alatt. A stúdió ígéretes és sikeres rendezői között, mint Yamada, aki a K-ON rendezésétől ment át a Koe no Katachi majd a Liz and the Blue Bird rendezésére, Takemoto megmaradt a stúdió egyik fontos rendezőjének, aki olyan projekteken dolgozott, mint az Amagi Brilliant Park, High Speed! -Free! Starting Days-, és a Miss Kobayashi’s Dragon Maid. 

Mint a legtöbb anime rendező, Takemoto is animátorként kezdte a pályáját, és továbbra is dolgozott animátori pozícióban több KyoAnis projekten. Többek között a legismertebb munkái: Tamako market opening és Clannad After Story ending, ahol utóbbinál kisebb mozdulatokkal villantotta fel a karakterek személyiségét.


Tsuda Sachie (41 éves)

Tsuda gyermekként asztmában szenvedett, így nem igen tudott aktív életet élni. Édesapja azt nyilatkozta a Kobe Shimbun magazinnak, hogy lánya már kisgyerekként imádott anime karaktereket rajzolni a szabadidejében. Miután befejezte a felső-középiskolát, egyből egy animátori képzőbe ment. Tsuda több, mint 20 éve volt a KyoAni munkatársa, de mindig meglátogatta a tőle távol élő családját Kakogawában – Újévkor, vagy akár Obon idején is. A nő édesapja szintén nemrég özvegyült meg, így Tsuda idén májusban találkozott az édesapjával utoljára, maga készítette ebéddel ajándékozta meg.

Az édesapja tisztán emlékszik az első pillanatra, amikor meglátta lánya nevét egy-egy anime credits listáján. Mint a Detective Conan vagy a Crayon Shin-chan. Az, hogy megtalálhatta a lánya nevét, rettentően nagy boldogsággal töltötte el, és mindig ez volt feleségével a legkedvesebb időtöltésük. Tsuda elsődlegesen azon dolgozott, hogy mielőtt a végső jóváhagyást megkapták az animációs jelenetek, neki kellett meggyőződnie arról, hogy a frame-ek kellően tiszták és szépen színezettek.

Tsuda édesapja amint hírét vette a tragédiának, rögtön Kiotóba utazott a stúdióhoz, ahol rögtön arról tájékoztatták, hogy nem tudják, hogy a lánya biztonságban van-e. Rögtön meg is adta a DNS-ét, meglátogatta a lánya lakását, ahol találkozott lánya egyik barátjával is. Amint az aggódó baráttal beszélgetett, rájött, hogy a lánya nemcsak a szüleivel szemben volt rettentően kedves és törődő, de mindenki mással is.


Nishiya Futoshi (37 éves)

Visszatérő elem a KyoAni tragédia halálos áldozatainál, hogy mindegyikükre jellemző volt a mérhetetlen kitartás és sokoldalúság. A rajongók körében kifejezetten ismert volt a stúdió karakterdizájnja, amit összetéveszthetetlenül fel lehetett ismerni több művükben is – gondolunk itt a Key visual novelek alapján készült adaptációikra is. De az utóbbi időben, a KyoAni egyre több olyan művészt foglalkoztatott, akik képesek voltak újszerű karakterdizájnokat is kreálni és azokat egy adott műfajhoz társítani. Nishiya Futoshi animátor és karakterdizájner is ilyen volt, sőt, ő túltett társain. Rettentően sokat tett azért, hogy a Free! franchise karakterdizájnja elkészüljön (konkrétan ő alkotta meg!), ahol a stílus és a megkülönböztethetőség a korábbi KyoAni animékhez képest nagyon fontos volt. Azzal, hogy a stúdió ebben a műben cuki fiú karakterekre kezdett el fókuszálni, hatalmas váltás volt a korábbi moe (cuki lány karakter) irányhoz képest.

De ha végig nézitek Nishiya karrierjét, láthatjátok, hogy mennyire különböző stílusú karaktereket tudott megjeleníteni. Ő dizájnolta a Hyōka, a Nichijō és a Liz and the Blue Bird karaktereit is.

Nichijō-ban különösen nagy kihívással találta magát szemben, hiszen Arawi Keiichi rajzfilmszerű karaktereit kellett életre keltenie, és az eredeti manga látványvilágát reprodukálni. Nishiya, mint legtöbb munkatársa, nagyon tehetséges realista művész volt, aki különös figyelmet szentelt a karakterek emberi mozgásának, az izmok működésének és a ruházatnak. A realizmust persze imádta egy kicsi túlzással kiegészíteni – pl. a valósághoz képest jobban lebegő haj. Mindössze 37 évesen, már hatalmas karriert futott be.


Yokota Keisuke (34 éves)

Yokota 34 éves volt, és produkciós menedzserként dolgozott többek között az alábbi animéken: ClannadClannad After Story, K-ON!, HyōkaLove, Chunibyo & Other Delusions!Love, Chunibyo & Other Delusions! -Heart Throb-Love, Chunibyo and Other Delusions! Take On MeSound! EuphoniumA Silent VoiceTamako MarketViolet EvergardenTsurune: Kazemai Kōkō Kyūdō-buFree! – Iwatobi Swim ClubFree! Dive to the FutureFree! Eternal SummerHigh Speed! -Free! Starting Days-Gekijō-ban Hibike! Euphonium: Todoketai MelodyBeyond the Boundary, Beyond the Boundary -I’LL BE HERE- Future.

Produkciós menedzserként (P.A. Works Shirobako című animéje ezt tökéletesen bemutatja) igazából projekt menedzsment volt a dolga. Ő győződött meg arról, hogy a stúdió tartja-e magát a kitűzött határidőkhöz a projektjei szintjén, emellett, felügyelte, hogy minden projekt a számára kijelölt költségvetésen belül maradjon.


Watanabe Miko (35 éves)

A Kyōto Animation hatalmas figyelmet kapott már évek óta a gazdag, életszerű és látványos karakter animációjáért, illetve a háttér ábrázolásaiért. Az egyik legjobb művészeti rendezőjük volt a mindössze 35 éves Watanabe Miko, aki számtalan hátteret rajzolt és festett a KyoAni számára. Az ő feladata volt felügyelni a háttér munkások végtermékeit, kijavítani őket, ha kellett. Kézjegyét magukon viselték az alábbi animék: Amagi Brilliant Park, Nichijō, és még sok más produkció.

Mint a KyoAni munkatársai, ő is nagyon sokoldalú volt, sőt, sokszor túlszárnyalta munkatársait. A felügyelete alatt a hátterek az adott széria hangulatához híven változtak. Atmoszférát teremtő háttereken túl, gyönyörű neonreklámokkal, fényekkel teli utcaképeket kreált, ahol kellett, a drámai hatás kedvéért kontrasztosabb, sötétebb jeleneteket alkotott, ahol kellett a vidámság jegyében vette passztelesre a színeket, míg máshol az európai helyszíneket örökítette meg. Ide illő munkái: Kyōkai no Kanata, Miss Kobayashi’s Dragon Maid és a Violet Evergarden.


Kyōto Animation: mi történt (hír kronológia)

(Visited 791 times, 1 visits today)