Furuya Usamaru: Kanojo wo Mamoru 51 no Houhou (manga; 2006)

Furuya Usamaru: Kanojo wo Mamoru 51 no Houhou (manga; 2006)

Azt hiszem teljesen beleestem Furuya Usamura mangáiba. Egyszerűen magával ragadt a rajzstílusa, a történetvezetési módja, hogy ugyanolyan izgalmasan és lebilincselően tud egy iskolai horrort (Suicide Club; 2002), vagy kereszteshadjáratok idején zajló (Innosen Shōnen Jūjigun; 2007) mangát, akár egy elborult sci-fit (Marie no Kanaderu Ongaku; 2001) megalkotni, a még mindig futó Genkaku Picasso-ról nem is beszélve (eddig ezt az egy művét blogoltam).

A rajzain érződik a művészi igényű, és igazi mesterfokú kidolgozottság, néha az olajfestmények mozgékony, mégis lágyan árnyalt képi világa tör elő, néha a szobrászatra jellemző éles, sarkított, kontrasztos ábrázolás. (Hogy ez miért van, a mangaka életrajzi vonatkozásaiban már bemutattam egy előző bejegyzésemben.)

Ezúttal „fellángolásomat” a seinen Kanojo wo Mamoru 51 no Houhou című, 2006-os mangája lobbantotta fel, mely 5 kötetes terjedelmével tör hódító körútjára immár angol nyelvterületeken is. A sorozat a Shinchosha kiadónál a Comic Bunch magazinban futott eredetileg Japánban, míg az USA-ban a CMX-nél jelent meg (DC Comics / Vertigo). Mivel a történet nagyon megtetszett, ezért egy terjedelmes, képekkel illusztrált bemutató következik.

Földrengés és a Nagy Szerelem?

A történet ugyan egy természeti katasztrófa idején játszódó, igazi megható dráma, de a címe   51 Ways to Protect Your Lover / 51 mód megmenteni a szerelmedet előre sejteti, hogy nem csak egy véres és testrészek repkedésével teli sztorival állunk szemben. A történet főhősei Mishima Jin és Nanako Okano. Mindketten 21 évesek, és régen osztálytársak voltak a középiskolában. Ám ezen a végzetes napon, február 23-án véletlenül találkoznak Odaiba-ban. Jin éppen állást keres a helyi TV társaságnál, amikor megpillantja Nanakot gótloli szerelésben álldogálni az utca közepén, koncertjegyet kéregetve. Jin teljesen ledöbben a lány gyerekes kinézetén, és fanatikus rajongásán a Sarin Helwains elborult együttese iránt. Nanakót régebben kifejezetten csinosnak tartotta, sőt, még szerelmes is volt belé, de sose mert feléje közelíteni. Ezért gyorsan ott is hagyja őrültnek titulált hősnőnket. De később győz a lelkiismerete, mivel Nanakót mindig is bántották, csúfolták az iskolában. Mikor dolgát végezve visszaér hozzá, látja hogy Nanako „barátai” épp csúnyán megalázzák, és bántják hősnőnket. Jin megmenti a lányt, és rájön, hogy ha régebben nem is tudott segíteni neki, most kész minden erejével arra, hogy ezt az örökké búbánatos, önsajnálattal, kishittel teli leányzót újra mosolyogva és normálisnak láthassa.

Ám Nanakot a szép szavak nem nagyon hatják meg. Éppen a világvégét megidéző kedvenc imádságát mormolja a Laputából („Castle of the Sky Laputa), mikor hirtelen elszabadul a pokol. A talaj megmozdul a lábuk alatt, és irtózatos rázkódás indul meg. Bekövetkezett Japán legnagyobb szerencsétlensége: a 8.1 erősségű végzetes földrengés, mely legutóbb az 1920-as években súlytotta az országot. (A 2009-es Tokyo Magnitude 8.0 című animében is egy ilyen erősségű földrengés pusztít – ismertető az animéről. Az elképzelésnek van tudományos, valós alapja, ugyanis tudósok elõre jelezték, hogy az elkövetkező 30 évben, valószínűleg egy 7-es erősségű földrengés fogja érni a szigeteket. Emellett Japánban elég gyakoriak a kisebb-nagyobb földrengések, pl.: az 1995-ös Nagy Hansin földrengésnek kb. 6000 áldozata volt, vagy korábban az 1923-as szökőárral egybefüggő földrengés majdhogynem teljesen elpusztította Tokiót és Yokohamát. Ez a sziget természetföldrajzi elhelyezkedéséből adódik, mivel a pacifikus-hegységrendszer szeizmikusan aktív területén fekszik, 3 tektonikus lemez találkozásánál. – Felhasznált források: Wikipédia (hun); Made-in-Japan: Földrengések.)

A legrosszabb tehát bekövetkezik, így Jin és Nanako kénytelen szembe nézni e földrengés következményeivel: úgy mint áradások, monszunok, tűz tornádók, haldokló emberek, és a keservesen hosszú út hazáig. Maga a földrengés érzése, a bizonytalanság, az újabb és újabb utórengések tartják félelemben főhőseinket, de Jin mindent megtesz, hogy immár megújult szerelme tárgyát, Naokót megvédje. Ám a feladat kicsit se olyan egyszerű, mint ahogy először gondolja. Kezdetnek ott van az a sokk, melyet a tűzben álló Tokió látványa kelt, valamint a teljesen romokban lévő város, és a tehetetlen emberek millióinak tömege.

Légy bátor, harcolj, sose bánkódj!

Azaz „Guts! Fight! Don’t mind!” jelszóval indul meg Jin és Naoko közös útja, mely során Naoko egyre inkább ráébred arra, hogy saját siralmas helyzetének bizony ő maga volt az okozója, és nem véletlenül nincsenek igaz barátai, hiszen gyáva módon mindig megfutamodott a kihívások elől. Erre visszatér életébe egykori csodálatának tárgya, Jin, aki bátor, hősies, bárkinek és bárhol hajlandó segíteni, akár az életét is kockáztatni. És kinek a szívét ne melengetné meg több évnyi magány és depresszió után, ha valaki így felajánlja az életét is azért, hogy szerény személyét megvédje?

Az hosszú úton további karakterekkel találkoznak, akik mind Naoko jellemfejlődését segítik elő, mely során ráébred főhősnőnk, hogy mi is az igazán fontos az életben. Emellett Jin lelkét is tüzetes vizsgálat alá vehetjük, mivel hősies, áldozatkész daliánk, többször is összeroppan az áldozatok láttán, amikor nem tud segíteni mindazokon kik vagy kedvesek a szívének, vagy hallotta még utolsó kívánságukat, sikolyaikat. Jin ugyan külsőre keménynek és rettenthetetlennek mutatja magát, de bizony ő is elérzékenyül, elbizonytalanodik sokszor, és így válnak Naokóval egymás tényleges támaszaivá, melyet a szerelem, a megértés, és a közös küzdés ural az életben maradásért.

Női szívek vigyázat!

A töménytelen dráma, tragédia mellett enyhítésként kapunk leheletnyi komédiát is, melyet a fel-feltűnő komikus karakterek, vagy kifordított abszurd helyzetek eredményeznek. Kezdetnek ott van Naoko és Jin félénk kis románca. Naoko általános iskola óta nem közeledett az erősebbik nemhez, így elég kislányos módon fedezi fel hirtelen támadt érzelmeit, vagy duzzog, vagy nem mondja el mi a baja, vagy egyszerűen elfut, ha zavarba ejtő dolog történik körülötte. Jin pedig őszinteségével, és tipikus „nem értem ezt a nőt” gondolatokkal kuzd.

Mikor úgy gondolnánk, hogy igen, végre összejön kedvenc párunk, mindig történik valami: egy öreg bácsi obszcén bekiabálásától kezdve, egy csini bombázó megjelenéséig.

A szenvedés, és a természet kiszámíthatatlan támadásai mellett azonban igazi összetartást, és az emberek sötét-jó oldalának kontrasztját is felfedezhetjük. Mint minden válság helyzetben megjelennek a fosztogatók, azok kik pénzért árulják a korábban legalapvetőbb szükségleteket, kemény harc folyik az élelemért, a vízért. Másrészt ott vannak azok a kis csoportok, akik mindent megosztanak egymással, segítik társaikat, és közösen próbálnak túllépni a félelem keltette pánikon. Közös zenéléssel, közös utazással. Mindezen helyzeteken keresztül válik érettebbé Jin is, és Naoko is, és mindketten átértékelik eddigi, a földrengés előtti életüket.

Gyönyörű vizualitás vs komor hangulat

Furuya stílusát a hihetetlen pontosság és kiváló komponálási képesség jellemzi. Minden egyes képkocka művészien van kidolgozva, legyen az akár egy tömegjelenet, vagy arc közeli képkivágás. A  katasztrófát, tömegszerencsétlenségeket, táj és város képeknél olajfestményszerű az ábrázolás, szinte minden vonal életre kell, és rendkívül mozgalmasak a képek, és így olyan mintha pillanatfelvételeket látnánk. De minden egyes mozdulatban benne van a lendület, egy oldalra hajtott fejben a bólintás. Ezt egészíti ki az anyagszerűség érzése. Minden egyes ruhadarab valósághűen van megragadva. A földrengéses, zuhanásos jeleneteknél, a ruhák, a hajak, minden egyes kiegészítő külön életre kell, és ezt a minimalista apró vonalak hemzsegő burjánzása teszi még hatásosabbá.

A karakter dizájn elrugaszkodik a fennkölt, baba arcú szereplők felvonultatásától (persze két főszereplőnk nagyon szép, ezt nem lehet kétségbe vonni ^^ ).  A karakterek mindegyike igazán „karakteres” arcú, testalkatú, és inkább a reális szem, és testarányok uralkodnak megint csak pl.: kisebb, keskenyebb szemek, lekerekített orr, kerekített arcok. A csoportos jeleneteknél itt a képen is látható egy példa a komponálásra, mindenből szükséges, és esztétikailag jól elkülönített képek sorakoznak egymás után, sőt gyakori hogy egy oldalon  függőleges panel elrendezés figyelhető meg az oldal nagyobb harmadában.

A panelek emelett minden apró részletet megragadnak, mintegy kamera felvételek képkockáiként a legapróbb, a történet szempontjából fontos mozdulatot részletesen mutatják be. Emellett logikusan és érthetően követik egymást a képkockák, nincsenek hirtelen ugrások, váratlan vágások, sőt, a művész inkább megmarad a képkockák „kereteinek” határán belül, és ritkán lépi túl őket.

A hangsúlyos, nagy megrázkódtatást, döbbenetet, vagy éppen ezzel ellenkező pillanatnyi boldogságot nagy totál képekkel szemlélteti. A szomorú, drámai jeleneteknél, irányuljon az a mesterséges környezetre, vagy magára a szereplőre, mindkét esetben a részletes, erős tónusozás, és szinte a fekete túlsúlyából adódó komor hangulat uralkodik. Sőt, a szobrászati előismereti miatt, gyakoriak az élesen, egy szobor anyagiaságát visszaadó tónusozások.

Hát miután részletesen kielemeztem mindent, nem marad más hátra, mint néhány minta oldalt is megmutassak így végszóként, és minden olyan manga, vagy képregényrajongónak ajánljam ezt a művet, aki szeretne egy különleges természeti katasztrófás, mégis kalandos, romantikus feldolgozást a mai sok B-C kategóriás katasztrófa film ellenpéldájaként látni. A történet izgalmas, letehetetlen, és művészi szempontból is értékesnek tekinthető, bár ezt döntse el maga az olvasó, ki kezébe veszi. Nekem nagyon tetszett, és azt hiszem a kedvenc mangáim közé lépett elő e mű, az alkotója, Furuya Usamaru személye, pedig új példaképként csillog a szemem előtt. A történet során az alkotó tudományos magyarázatait is olvashatjuk egy-egy természeti jelenség okával kapcsolatban.

Adatok

  • Japán cím: Kanojo wo Mamoru 51 no Houhou / 彼女を守る51の方法
  • Angol cím: 51 Ways to Protect Her / 51 Ways to Protect Your Lover / 51 Ways to Save Her / 51 Ways to Save My Girlfriend
  • Képregény története/rajza: Furuya Usamaru
  • Megjelenés éve: 2006
  • Terjedelem: 5 kötet (befejezett)
  • Műfaj: kaland, dráma, természeti katasztrófa, akció, seinen
  • Kiadó: Shinchosha (Comic Bunch)
  • Linkek: Wikipédia (mangaka); Baka-Updates (manga); ANN (manga); Manga Helpers.com (manga);  MangaFox.com (online fejezetek angolul)
(Visited 98 times, 1 visits today)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .