Furuya Usamaru: Genkaku Picasso / 幻覚ピカソ(manga; 2008)

Furuya Usamaru: Genkaku Picasso / 幻覚ピカソ(manga; 2008)

Az underground manga egyik különc alkotójára bukkantam Furuya Usamaru személyében. Az 1968-ban született művész, egészen egyedi módon kötött ki a manga rajzolás mellett. Szobrászatot és háromdimenziós modellezést tanult a Tama Művészeti Egyetemen, majd a Butoh (Butoh: a II. világháború után kialakult japán táncstílus, groteszk, tabu témákat kifigurázó, játékos mozdulatokkal teli, extrém környezetben előadott produkció. A táncosok „fehér-test sminket” viselnek. A táncosok rendkívül lassan mozognak. – Wikipédia) tánc kezdte el foglalkoztatni.

Ezután rajz tanárként dolgozott egy középiskolában. Mint képregényrajzoló, 1994-ben debütált egy úttörő négy paneles „gag” mangával, a Palepoli-val (gag jelentése: a cselekmény olyan ötleten, csattanón, bemondáson alapuló fordulat, mely helyzetkomikumon keresztül érvényesül). E képregénye a legendás avantgárd magazinban, a Garo-ban jelent meg.

(Garo manga magazin: 1964-ben alapította Katsuichi Nagai. Alternatív, és avantgárd stílusú mangáknak ad otthont és megjelenési lehetőséget. – Wikipéda)

Ettől kezdve heti magazinokban publikált, mint a Young Sunday. Munkái angolul is megjelentek, mégpedig a PULP: The Manga Magazine and Secret Comics Japan-ban.

Különlegessége nemcsak szokatlan történeteiben rejlik, hanem rajzstílusában is megmutatkozik zsenialitása. Az olajfestészetet és figuratív, absztrakt formákat kombinálja a hagyományos manga karakter ábrázolással, megspékelve egy kis sötét humorral. E fantasztikus mangája, a Genkaku Picasso, 2008-ban indult a Shueisha kiadó gondozásában, és eddig 2 kötete jelent meg.

Egy meg nem értett zseni élet-halál harca

A történet főhőse egy különc művész-zseni fiú, a gyenge testalkatú, rendkívül lányos kinézetű, és magának való Hikari Haruma. A fiút mindenki furcsának tartja, és ez ellen nem is tesz semmit főhősünk. Nap mint nap a terem sarkába húzódva rajzolgat. Aki meg meri zavarni szent alkotói pillanatát, azt kegyetlenül lehordja, majd visszamerül kis zárt világába. Egyedül egy lány, Chiaki Yamamoto barátkozik vele, Haruma nagy ellenkezésére. Ellenszenve a lány iránt megtízszereződik, miután „lepikasszózza” a művészetét, és ettől kezdve mindenki Picassónak hívja az osztályban.

Egy nap, szokásos iskola utáni magányos klub foglalkozását folytatja a közeli folyóparton (a rajzoljunk a folyóparton című egy személyes klubban, melynek Chiaki is a tagja, bár ő inkább bizarr, és magas műveltségű könyveket olvas állandóan). Ám váratlanul egy helikopter zuhan rájuk. A balesetben Chiaki meghal, és csodák csodájára Haruma megmenekül. Főhősünket megviselte egyetlen „barátja” halála, mikor váratlanul megjelenik előtte Chiaki, mint kis hüvelyk Panna, angyalszárnyakkal. Chiaki elmeséli, hogy Haruma is meghalt a balesetben, csak a lány megkérte Istent, hogy ne hagyja elveszni ezt a különleges alkotói tehetséget. Isten Chiaki kéréséért cserébe azt a feltételt szabta ki Haruma életéért cserébe, hogy a fiúnak művészetével kell megmentenie az embereket. És ha nem kezd neki azonnal e önfeláldozó tevékenységnek, akkor élve fog elrohadni, és meghalni (most már végleg). Ehhez pedig az Úr Chiakit küldte vissza asszisztálni.

Haruma kétségbeesik, hiszen utál közel kerülni az emberekhez, sőt fárasztónak, unalmasnak tartja a világmegváltó tetteket. Ám ha élni akar nincs más választása, és fergeteges poénok, félreértések közepette kell a meg nem értett művész mellett immár a meg nem értett hős szerepét felvennie. Szerencséjére a nagy balsors közepette, kap egy különleges képességet: képes meglátni, és lerajzolni azt, ami az emberek szívében van. Így ha lát egy sötét aurájú, végletekig depressziós egyént, egyszerűen lerajzolja a személy szenvedését, majd a képbe belépve szembesíti az illetőt problémájával, és talál megoldást a gondokra. Izgalmas utazásait Chiaki-chan lelkes és néha szarkasztikus megjegyzései, valamint lökött osztálytársaik teszik még színesebbé.

Először is ott van Sugiura-kun, aki ugyan megkedvelte Harumát, miután segített megoldani otthoni problémáit, de még mindig furcsának tartja a fiút, főleg hogy állandóan magában beszél (ugyanis Chiaki-t csak Haruma látja, kinek nem tűnne fel, hogy Haruma lélekszakadva ordibál a semminek, amint lelkét ért kis angyal piszkálódásaira reagál?). A kicsit egoista, és lány mániás fiúval ezt leszámítva nincs más gond, hiszen éltanuló, kiváló sportoló. Hozzájuk csapódik még Sugiura imádottja, Akane-chan, a suli állandóan morgó szépsége, akit egy gyerekkori traumából gyógyít ki Picasso hősünk, csak éppen e nagy „megmentés” után, a kiscsaj teljesen belezúg, ami sok frusztrációt okoz rothadó főhősünknek.

Szürrealitás és absztrakt látványvilág alá Furuya Usamaru

A látványvilág nagyon egyedi, és sötét. A Haruma által látott víziók, képek, művészi pontossággal vannak kidolgozva. Annyira részletes tustoll vonásokkal találkozhatunk, hogy szinte életre kelnek a képek, sőt, mintha minden egyes képkocka mozgásban lenne, ezzel is hangsúlyozva a víziószerűséget. A drámai jeleneteknél, amikor Chika és Haruma mások szívébe, lelkébe utazik, erős, sötét tónusok dominálnak, és rendkívül szürrealista képek váltogatják egymást pl.: véres fejű nyuszi, óriás csecsemő, fa emberfejjel. Az emberi testek része összeolvadnak állati, tárgyi maradványokkal, geometriai alakzatokkal. Ezzel ellentétben a komikumon, az állandó félreértéseken van a fókusz még. Rendkívül könnyeden, kicsit világosabb árnyalással vannak kidolgozva ezek a jelenetek. A szívbe utazásos részek látványos elkülönülésén túl, a hétköznapokat felvonultató jelenetek teljesen átlagosak és normális sorrendben haladnak. A hátterek kidolgozottak, és a szereplőket is felváltva láthatjuk hol arc közeli, hol teljes alakos formában. A rajzok az emberi pszichét mélységeit, alapvetően az aggodalmat, a fájdalmat, a gondokat, a fekete tónusozás eltúlzásával támasztja alá, amit még a karakterek „pofa vágásai” tesznek még teljesebbé.

Összegezve nagyon addiktív alkotás, és a grafikája, a története, azok a sötét, mégis helyzetkomikumokkal teli utazások, és cseppet sem hétköznapinak mondható problémák megoldása felettébb izgalmas utazásra sarkallja a manga olvasóját.

Adatok

  • Japán cím: Genkaku Picasso / 幻覚ピカソ
  • Angol cím: Picasso Hallucination
  • Képregény története/rajza: Furuya Usamaru
  • Megjelenés éve: 2008
  • Terjedelem: 2 kötet eddig
  • Műfaj: kaland, dráma, pszichológiai, shounen, természetfeletti
  • Kiadó: Shueisha
  • Linkek: Wikipédia (mangaka); Baka-Updates (manga); ANN (mangaka); OneManga (online fejezetek angolul); MangaFox.com (online fejezetek angolul)
(Visited 171 times, 1 visits today)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .