Ha képregényről van szó, van amit csak Korea tud

fejlec

Mi az ázsiai képregény? Hát a manga!

Mondanák sokan. Pedig nemcsak manga van. Van például koreai manhwa és kínai manhua. De valahogy ez a két kistestvér mindig eltörpül a nagy szumóbirkózó mögött. Talán azért, mert az ő kultúrájukban nem volt sose annyira masszív tömegmédium a képregény, mint Japánban.

Ám Korea még ennek ellenére is okoz meglepetéseket.

Az utóbbi időben tűnt fel, hogy a japánokat lekörözve céloz be olyan piaci réseket, ahol egyre csak erősödik a Made by Korea márkajelzés.

Volt egy több milliós nézettséget hozó Gangman Style-juk, világszerte tinilányok és fiatal nők sokasága olvadozik a pop csillagaiktól – ha nem tudod, mi az a Girls’ Generation, vagy a Shinee, akkor van mit bepótolnod. Televíziós drámáik, amikben mindig meghal valaki, de legjobb esetben is halálos beteg, a gyengébbik nem egyik kedvenc stresszoldó síró terepe. És ha már a koreai popsztárok annyira el tudnak minket bájolni a babaszépségükkel és az ártatlan stílusukkal, akkor a koreai divat a következő must follow elem. Álljon itt a Leneys webshop példaként, ami globálisan teszi lehetővé azt, hogy a legújabb koreai trend szerint öltözzünk.

Így olvasva elég hosszú ez a lista, ugye?

A következő wow-faktor azonban csak most jön.

Japán számtalan dolgot kisajátított már magának az ázsiai képregények terén, például a grafikai stílust, a változatos műfajokat, a hentait és még sok minden mást. De a koreaiak előjöttek valami újjal: a webtoonnal.

A webtoon egy kimondottan internetes publikálásra kitalált webképregény forma, ami 2003 körül futott fel Dél-Koreában. Formájában annyiban különbözik a mangától, hogy egy fejezete egy hosszú, színes képre kerül fel és az olvasás könnyítésére neked csak görgetned kell lefele az oldalt – olyan ennek a logikája, mint a Facebook hírfolyamnak. Kevés szöveg, gyönyörű képek, és percekig tartó scrollozás a lényeg. És persze minden képkocka digitálisan készül.

naver-webtoon
Íme egy koreai webtoon portál angol nyelvű aloldala. Ez a http://comic.naver.com/ , ahol a hivatalos fordítása található meg pár népszerű webtoonnak. Kattints a képre, ha megnéznéd az oldalt.

A koreaiak a képregény-piacot ezzel a formátummal hódítanák meg. Egy keleti képregényre ugyanis, legyen akár szó egy látványosan más rajzolású koreai kiadványról, előbb mondaná egy kívülálló, hogy manga, semmint hogy manwha – kicsit nyelvgabalyító szó is egyébként. Másrészt, a manwha kifejezés nagyon hasonlít a mangára, így lehetetlen elvonatkoztatni azt a japán képregénytől.

A webtoon ellenben ritkán használt és egyedi is. Ha meghalljuk, a koreaiakon kívül más nemzethez nem igen tudjuk társítani.

Egyedi formátum, pipa. Mi legyen a következő lépés?

Koreában milliárdos biznisz lett a webtoon, már élőszereplős adaptációk sorát készítik belőlük. Erre példa a háborús-kémes Secretly Greatly című alkotás, vagy a romantikus-dráma, a Her lovely heels. Korea azonban a nagyvilágnak is megmutatná magát, ehhez a legfontosabb lépés pedig az, hogy angol nyelven terjessze el a webtoon formátumot. Be is törtek hát az amerikai képregény piacra, de nem akárhogyan!

Angol nyelvű webtoon bárkinek

2012-ben egy ingyenes, webtoonokat is megosztó oldalt készített egy kaliforniai székhelyű, de koreai érdekeltségű startup, a neve: Tapastic.

tapastic_front-page

Ez egy képregényalkotóknak és képregényolvasóknak készült rendszer, ami lehetőséget ad arra, hogy az amerikai piacot domináló szuperhős képregények mellett megmutathassák magukat más rajzolók is. Más stílusok, más műfajok. Mindezt webtoon logikára építve, webre és mobilra optimalizálva. Lényegében egy online publikációs és olvasói felület ez, amit bárki igénybe vehet ingyen, miközben a koreai webképregény formát népszerűsíti.

Ezt kapják a képregényalkotók

Talán a legjobban az Anime Addicts példáján lehet szemléltetni az oldal érdemeit. Ugyanis a Tapastic, ugyanúgy mint az AA, elérhetővé teszi az amatőr képregényrajzolók műveit. Ez egy ingyen reklám a művésznek, aki egy eleve nagy látogatottságú oldalon kap lehetőséget a figyelemre és gyűjthet magának rajongókat. Másrészt, az AA hírt is ad a magyar alkotó új megjelenéseiről, ezt a Tapastic a profilodba való bejelentkezéskor jelzi, sőt, emailt is küld róla. Mindkettő platform lehetővé teszi alkotói profilok létrehozását és az alkotó művei közötti ugrálást, illetve kedvenceidet olvasólistádhoz is hozzáadhatod.

Amiben a Tapastic több: a képregényrajzolók kereshetnek pénzt a munkájuk ingyenes feltöltésével.

Természetesen ezt azért teheti meg a Tapastic, mert óriási összegeket nyomnak bele olyan szponzorok, mint az első és vezető koreai webtoon portál, a Daum – pontosan 2 millió dollárt adott a fejlesztésekre 2014 januárjában. A Tapastic komolyságát mutatja, hogy alapítója, Chang Kim, a Blogger nevű Google blogszolgáltatás termékmenedzsere volt 3 évig, és dolgozott a Samsungnál is. A Tapastic startupként 2012-ben 750 ezer dollár támogatással nyitotta meg a kapuit.

És hogyan működik pontosan a pénzszerzés? A képregényalkotók kétféleképpen kereshetnek: 1) a rajongóik támogathatják őket egy jelképes összeggel havonta egyszer, 2) a szponzorok reklámokat helyezhetnek el a releváns képregényeknél és a reklámbevétel 70%-át a művész kapja. Mindezt pedig statisztikai adatokkal támogatják meg a fejlesztők. A képregényrajzoló ugyanis láthatja, hogy műveit hányan olvasták, mennyire népszerűek azok, és ennek függvényében kap reklámbevételi lehetőséget.

A nyitóoldalon a legnépszerűbb képregényeket mutatják be, és figyelemre méltó alkotókat is kilistáznak.
A nyitóoldalon a legnépszerűbb képregényeket mutatják be, és figyelemre méltó alkotókat is kilistáznak.
Így néz ki egy olvasólista a profilodnál. Láthatod mikor frissítették utoljára a képregényeket és hogy van-e éppen új fejezet belőlük.
Ilyen egy képregényrajzoló profilja. Bal oldalon a profilkép, a feliratkozók száma látható, és a támogatási lehetőség is itt van. Középen a rajzoló kommentjei és frissítései olvashatók, jobb oldalt pedig a munkái és olvasólistái pihennek.
Ilyen egy képregényrajzoló profilja. Bal oldalon a profilkép, a feliratkozók száma látható, és a támogatási lehetőség is itt van. Középen a rajzoló kommentjei és frissítései olvashatók, jobb oldalt pedig a munkái és támogatói vannak.

Ezt kapják a képregényolvasók

A Tapastic oldalán feliratkozhatsz a kedvenc alkotóid profiljára, népszerűsítheted őket a közösségi médián (van Facebook, Twitter, Google+, Instagram stb. megosztási lehetőség), és mindig kapsz emailt a rajzoló újonnan feltöltött munkáiról, az új kommentjeiről, illetve a nap képregénye is mindig a postaládádban vár. Másrészt, működik egy fórum, ahol kibeszélheted kedvenc képregényeidet másokkal, felteheted technikai kérdéseidet, rajzolóként tippeket kérhetsz.

Ami érdekes, hogy a képregényrajzolók meghatározhatnak olyan összeghatárokat, amik után egyedi tartalmakat kaphatsz, mint támogató. Például én, mint alkotó, beállíthatom, hogy ha 10 dollárt utalsz át nekem, akkor kapsz tőlem ajándékba egy dedikált posztert. Ezt az összeget persze nem kell egyben átutalnod. A 10 dollár úgyis összejöhet, hogy 10 hónapon keresztül fizetsz havi 1 dollárt nekem.

A hasonló témájú kérpegényeket egy csokorba gyűjtik az oldalon, így könnyítve a keresést. Emellett vannak tipikus listázási módok is, mint legnépszerűbb, legutóbb frissített, vígjáték, akció stb.
A hasonló tematikájú képregényeket egy csokorba gyűjtik az oldalon, így könnyítve a böngészést az olvasónak. Emellett vannak tipikus listázási módok is, mint legnépszerűbb, legutóbb frissített, vígjáték, akció stb.
Feliratkozhatunk egyszerre több képregényre is. Ha egyfajta tematika jön be, mint most nálam a szörnyek és emberek, akkor az ide besorolt összes képregényt követhetjük egy kattintással.
Feliratkozhatunk egyszerre több képregényre is. Ha egyfajta tematika jön be, mint most nálam a szörnyek és emberek, akkor az ide besorolt összes képregényt követhetem egyetlen kattintással.
De ha jobban szeretünk egyesével megnézni minden képregényt, akkor az adott képregény oldalán is feliratkozhatunk. Bal oldalon ki van listázva a képregény összes fejezete, amik között kedvünk szerint ugrálhatunk. Itt nincs a hagyományos képregénylapozós megoldás, csak lefele kell görgetni ahhoz, ha a képregény újabb oldalára vagyunk kíváncsiak.
De ha jobban szeretünk egyesével megnézni minden képregényt, akkor az adott képregény oldalán is feliratkozhatunk. Bal oldalon ki van listázva a képregény összes fejezete, amik között kedvünk szerint ugrálhatunk. Itt nincs hagyományos képregény-lapozós megoldás, csak lefele kell görgetni ahhoz, ha a képregény újabb fejezetére vagyunk kíváncsiak.

Miért volt okos ötlet a Tapastic?

Amerikában – és úgy egyébként a világon – kevés megélhetési és nyilvánosság elé lépési lehetőség adatik meg az indie képregény-művészeknek. A deviantART, vagy a Tumblr persze jó kezdet a munkánk megmutatására, de nem kimondottan képregényolvasásra kitalált felületek. A Tapastic pedig innovatív módon egy internetezési szokásainkhoz alkalmazkodó felületet fejlesztett ki a webtoon logikára alapozva. Az ötlet újszerű, nagyon koreai, de egyúttal lehetővé teszi azt, hogy az amatőr alkotókat pénzzel támogassák a rajongók.

Ha jobban ismernek, szívesebben támogatnak anyagilag is.

Kevesen tudják ma, hogy az email a legjobb és a legfontosabb módja annak, hogy közel kerüljünk másokhoz. Miért? Mert mélyebb elköteleződést teremthet, hiszen általában arról akarunk elsőként hírt kapni, ami tényleg érdekel minket. A közösségi médián csak elvész az információ, a rajongóidat egyre kevésbé tudod elérni, ráadásul személytelenebb kommunikációnak is tűnik, még egy egyszerű oldal frissítésről szóló bejegyzés is. Éppen ezért lenne jó, ha a képregényeket készítők is használnák a levelezési listákat. A Tapastic pedig ebben segíti őket, sőt, tálcán kínálja a lehetőséget.

Kíváncsi vagyok, hogy ezek után meddig jut el a Tapastic. 2014 január óta a külföldi tech sajtó (például a Techcrunch) nem szentelt az oldalnak nagyobb figyelmet, de érdekelne, hogy milyen sikerrel működik a támogatórendszere és a még beta fázisban lévő hirdetési rendszere. A kezdeményezés jó, de még meglátjuk, hogy sikertörténet lesz-e, vagy sem.

Köszönet Sz. Cs.-nek, hogy megismertetett a Tapastic oldallal, ami e cikk megírására késztetett.

Felhasznált források: TheGuardian, Techcrunch, PandoDaily, Techcrunch2, Tapastic.com

(Visited 3 268 times, 1 visits today)

4 thoughts on “Ha képregényről van szó, van amit csak Korea tud

    1. 🙂 Nekem pont azért tetszik ez az oldal, mert nem tipikus keleti képregények vannak fenn. Inkább amerikai és „európai” szagú képregények futnak itt koreai formátumban ugyan. Bár olvastam egy koreait is, ami egy izgi séfes vendéglőversenyt mutatott be. Az jó volt. 😀 Nekem most a mangákból volt sok, telítődtem, nem akarok olvasni egy darabig semmit, ami japán képregény. Van ilyen.

  1. Ez az üzleti modell még az AA esetén is bejöhetne. (azért a feltételes mód mert te jobban ismered a jelenlegi piaci helyezett)
    És még „lehet” vissza is tudnánk egy pár külföldre dolgozó mangaka alkotónkat csábítani a magyar manga világába. 🙂

    1. Hehe, de aranyos vagy! 😀 A jobban ismerem a piaci helyzetetre értettem. Én is csak találgatok és a tényekből próbálok következtetni. Magyar mangakáknak szerintem akkor érné meg ha angolul is feltötenék a műveiket. Külföldön úgy érzem hogy könnyebben hajlanak a fizetésre az emberek.

Comments are closed.