Japán Moe Nikitája [Mondo 2014/06]

Van a női bérgyilkosokban valami megfoghatatlanul vonzó. Ott van példaként a Bosszúállók Fekete Özvegye, vagy a Mr. és Mrs. Smith Angelina Jolija. Milyenek is ők? Veszélyesek, szexik és titokzatosak. A femme fatale, avagy a romlásba taszító és igéző tekintetű nő ellenállhatatlan megtestesítői ők. Szerencsére, ezt a karaktertípust nem nélkülözik az animék sem. Erről Umetsu Yasuomi is gondoskodott akkor, amikor 1998-ban megjelent egy felettébb nedves hentai-jal. És ez csak a kezdet volt.

Japános nyugat, vagy nyugatias Japán?

Kite_cover
Kite, 2 részes OVA 1998-ból.

A retro animék kedvelőinek talán ismerősen cseng Umetsu Yasuomi (1960-) neve, aki rendezőként, forgatókönyvíróként és karakterdizájnerként lépett a színre, majd 1998-ban kiadott egy számára világhírnevet hozó művet. Ez volt a dramaturgiai szempontból egy erősen B-kategóriás és hollywoodi tucatfilmnek megfelelő Kite. Az 50 perces anime azonban nagyot ütött és üt még ma is, mert megkérdőjelezhetetlen és összetéveszthetetlen stílusa van. Umetsu olyan megkapó érzékkel kreálta meg tabudöngető animéjét, amire talán a filmek terén csak Tarantino képes. Japánunk ugyanis alapul vette a jól ismert film noir eszköztárát, amiben a mocskos zsaru, a körülmények áldozata és a szexualitástól túlfűtött nő kliséje került a középpontba. Munkája emellett tagadhatatlanul magán viseli a nyugati filmvilág vizuális elemeit, a bogárhátú autóktól kezdve egészen a ballonkabátos és folyton cigiző Columbó figura alkalmazásáig. Mindezt pedig gyakran abszurd módon ötvözte a japánok cukiság és színek iránti szenvedélyével, ugyanis a film noir a fekete-fehér kontrasztjáról szól, addig Umetsu olyan színeket vitt vászonra, amitől a legtöbb látványtervező haja égnek állna. A helyszínek pedig jellegzetesen amerikaiak, szexista és sokkoló történetei a nyomornegyedekbe visznek, a leszámolásoknak pedig mellékhelyiségek, sikátorok és elsötétített kocsik hátsó ülése ad otthont. Lényegében szögesen ellentétes elemek ütköztetése történik a művében, amit a cuki japán diáklány hétköznapi életével szemben a kegyetlen, elállatiasodott és önző „valóság” megjelenítése testesít meg.

kite_002 (1)

Az emlegetett hősnője pedig olyan copffos, de dögös kislány, aki félelmetesen merev és élettelen üvegszemekkel bámulja a hátrahagyott hullákat, indulatból öl és nem nagyon tiltakozik az erotika ellen. A nőies moe karaktertípusra ezzel egy szokatlanul vad bestia köntöst húz rá, ami szintén a kettősségek sorát gazdagítja. Az eddigiek alapján talán sejthető, hogy felnőttesebb hangnemű animéről van itt szó, ami nem mindenki tetszését nyeri el, de nem is akarja. Éppen elég, ha a hangulatát átérzi a néző. A Kite pedig csupán a kezdőpontja volt Umetsu jellegzetes munkásságának, amit a Mezzo Forte OVA és TV-sorozat (2001-2004), a Kite Liberator (2008) és 2014 januárjában a Wizard Barristers: Benmashi Cecil folytatott.

Halálos fegyver az elemi ösztönben

Mezzo Forte (OVA, 2000)
Mezzo Forte (OVA, 2000)

Az Umetsu ízelítő után most nézzük, milyen műfajokat ötvözött animéiben, amik akár kritikaként is felfoghatók a banalitásra való rájátszásukkal. Az 1998-as Kite még komoly, véres és sötét bérgyilkos történet, ami kerek, lezárt sztori, erősen áll a lábain. Ez pont az az anime, amiben a szex nem zavaró. Sőt. A film noir miatt még kell is bele. Ebben ismerjük meg Umetsu hősnőinek prototípusát is, Sawát, aki az Elemi ösztön Sharon Stone-jára hajaz. A tini lány szüleit kiskorában meggyilkolták, majd egy pedofil zsaru játékszere lett, aki bérgyilkost nevelt belőle. Sawa áldozatai a romlott bűnözők közül kerülnek ki, de amíg különféle bombával és lőfegyverrel támad, ártatlan emberek is meghalnak. Hősnőnk egyébként igazi kaméleon, egyik percben édesen csicsergő fruska, majd máskor egy rideg hangú gyilkos, akit csak a bosszú éltet. Ezt a bűnügyi vonalat egészítette ki a cyberpunk 2001-ben, a Mezzo Forte személyében, ami egy OVA formájában folytatta a Kite-ban megalapozott stílust. Itt már a vígjáték is feltűnt, a sztoriban pedig egy fegyveres szupercsapat, a Danger Service Agency név alatt vállal sötét megbízatásokat. Ennek a vezetője Suzuki Mikura, aki Sawa első alteregója. A lány hamarabb lő, mint gondolkodik, pimasz és felvágott nyelvű, egy kicsit vadócabb és tsunderébb, mint Sawa. Ellenben Umetsu hentai korszaka ezzel az animével ért véget, mert ezután erotikus jelenetek már nem jelentek meg a munkáiban, csak a bugyit mutogató fancervice. És ami a legfontosabb, ekkor állt rá a rendező a pimasz humor felhasználására, ami a Halálos fegyver Mell Gibsonjának poénjaira hajazott. Így 2008-ban már a korábbiaknál is „könnyedebb” hangon jött egy mutánsokkal teli sci-fi, a Kite Liberator, amiben Sawa bérgyilkos címének második örököse tűnt fel, név szerint Noguchi Monaka. A lány édesapja asztronauta, így hősnőnk a nagybátyjával él, de éjjel egy bárban dolgozik, hogy végre függetlenedhessen. Itt a cselekményt szinte megbotránkoztatóan képtelen fordulatok alakítják, amik már pont a lehetetlenségük miatt szórakoztatóak. A sztori egyébként gyorsan száguld előre, és egyszer csak hopp, Umetsu elvág mindent frappánsan, míg mi nézünk, mint Jani a moziban. Ez a hirtelen lezárás nem szokatlan tőle, szereti nyitottan hagyni animéinek a végét.

mezzo_003

Umetsu minőségében végül igazi hanyatlás volt a sci-fi mellé mágusokat is beemelő Wizard Barristers: Benmashi Cecil című alkotása. Erre a 2014-es anime költségvetésére siralmasan kevés juthatott, mert néhány epizódot szó szerint nem animáltak és korábbi, élvezetes akciójelenetei elmaradtak a mesternek. Itt a bérgyilkos vonaltól teljesen el is szakadt, és egy mágiaügyi jogvédő lány lett a főhős, aki a gyűlölt mutánsoknak bélyegzettekért harcol. A hangulat jó még a történetbeli plot hole-ok ellenére is, és az egész olyan, mintha a Railgun és rokonai felé tekintene kritikusan a készítő. Umetsu azonban nem egy Kon Satoshi – ez a leírásokból is kitűnhet -; de van egy olyan jellegzetesen amerikaias és különcködően sötét világkép az animéiben, ami megfoghatja az arra fogékonyakat. Az általa ábrázolt rideg világban pedig a család az, ami mindig tettekre motiválja a főszereplőit. Ez pedig egy pozitív üzenet lenne a művekben ábrázolt szörnyűségekkel szemben. Munkássága egyébként stílusos és érdekes az időben egymástól távol eső műveit összehasonlítani. Másrészt olyan, mintha az éppen népszerű zsánereket figurázná ki, például a Cecil esetében a sci-fi és a természetfeletti erők kettősét, vagy a Mezzoban a bűnügyi sci-fik tipikus kliséit. Ez pedig olyan ritka alkotói komplexitásra vall, amire érdemes lehet figyelni.

Umetsu Yasuomi a polihisztor

a0265223_20154613
Kite Liberator (OVA, 2008)

Umetsu azon kevés művészek egyike, aki saját stílusát a lehető legtöbb médiaformátumon végigviszi. Amikor elkészíti animéit, kiad hozzájuk mangákat is, ráadásul okosan összeköti őket, például vannak utalások Sawára, sőt, van, hogy meg is jelenik ő a Mezzo Forteban, de még a Kite Liberatorban is.

Az idén 53 éves animátor és rendező egyébként már 1986-ban feltűnt karakterdizájnjaival a tévékben, például a klasszikus Megazone 23 Part II-ben, a Robot Carnivalben és a ’94-es Gatchamanben. Emellett a videojátékokra is kikacsintott. Művészi értelemben sosem tett le meghatározó tartalmat az asztalra, ráadásul egy pályafutásában mélyrepülésként is értelmezhető rendezést vállalt 2013-ban (Hint: Gallilei Donna).

8 éve készül Umetsu művéből hollywoodi film

906a3882
Wizard Barristers: Benmashi Cecil (TV-sorozat, 2014)

Több mint 8 éve csúszik már a Kite hollywoodi filmes adaptációja. A sztori és a stílus adná a könnyen amerikai mozivászonra vihető alapanyagot, de a remake eddig már három rendezőt is elfogyasztott. Először homályosan nevezték meg rendezőnek Rob Cohent (A Múmia – A Sárkánycsászár sírja, xXx, Koponyák), őt követte 2011-ben későbbi váratlan haláláig David R. Ellis (Rémségek háza, Végső állomás), végül Ralph Ziman került a rendezői székbe 2013-ban. Így a film megjelenését 2014-re jósolják, a történetet pedig visszafogott verzióban dolgozzák fel. Ami ellenben örömhír, hogy a Kite rossz zsaruját Samuel L. Jackson, mindenki Nick Furry-je fogja alakítani, aki mellé az Underworld: Ébredés üdvöskéje, India Eisley társul. A film előzetese:

Kite (OVA, 1998)
Rendezte és írta: Umetsu Yasuomi
Stúdió: ARMS
Terjedelem: 2×26 perc

Mezzo Forte (OVA, 2000)
Rendezte és írta: Umetsu Yasuomi
Stúdió: ARMS
Terjedelem: 2×26 perc

Mezzo DSA (TV-sorozat, 2004)
Rendezte és írta: Umetsu Yasuomi
Stúdió: ARMS
Terjedelem: 13×25 perc

Kite Liberator (OVA, 2008)
Rendezte és írta: Umetsu Yasuomi
Stúdió: ARMS
Terjedelem: 50 perc

Wizard Barristers: Benmashi Cecil (TV-sorozat, 2014)
Rendezte és írta: Umetsu Yasuomi
Stúdió: ARMS
Terjedelem: 12×24 perc

(Visited 357 times, 1 visits today)

3 thoughts on “Japán Moe Nikitája [Mondo 2014/06]

  1. Nekem a Kite-ból inkább csak a B-kategória maradt meg. Elég sokat merít a 80-as évek akcióiból és a négyzetre is emeli őket, főleg a zuhanásos jelenetnél. Ez ma el is szokott menni, filmben van is rá példa (Expendables), de ott iróniával enyhítik. Az érzelmi rész sikertelensége miatt hiába van ott a bérgyilkosmoe ellentét, az ártatlanság és szexuális túlfűtöttség kontrasztja, inkább csak egy olcsó és átlagos húzásnak éreztem. Lehet, hogy én vártam sokat egy nagyon jónak beharangozott hentai OVA-tól.

    A Mezzo Fortét régebben láttam, de az pont azt adta nekem, amit a borítója ígért, se többet, se kevesebbet. Többre is tartom, mint a Kite-ot.

    1. A Kite nekem „kedvenc”, talán azért is, mert visszagondolva, én kevesebb 80-as évekbeli animét láttam (pedig akkor ez a stílus nem volt annyira „egyedi”). Innen a 2000-es évekből nézve, plusz, azzal hogy ma már ilyen animét tuti nem csinálnak, sokkal különlegesebbnek érzem. Persze, nem akarom agyon dicsőíteni, mert középszerű film. Ellenben a 2014-es hollywoodi film belőle nagyon tini Kill Billes lett. Láttad már az előzetesét? Nekem nagyon tetszett. Itt a linkje: https://www.youtube.com/watch?v=LmbnrzUzTyQ

      Ui.: utólag vettem én is észre, úgyhogy ma tettem be a posztba.

  2. Hát, nem vágtam hanyatt magam a trailertől. 😀 Nem győzött meg róla, hogy látnom kellene. Bár ha az emeletről való kiugrással egybekötött hídrombolást beleteszik, akkor tuti megnézem. 😉 Az hogy „tinis” lesz, nem probléma, legalább hű az eredetihez.

Comments are closed.