Hyōka / Hyou-ka: You can’t escape / 氷菓 (TV-sorozat; 22 epizód; 2012)

Hyōka / 氷菓 (TV-sorozat; 22 epizód; 2012)

Hyōka / Hyou-ka: You can't escape / 氷菓 (TV-sorozat; 21 epizód; 2012)
Hyōka (TV-sorozat; 21 epizód; 2012)

A 2012-es tavaszi animék között áll helyt a Hyōka című alkotás, amely a K-ON! édes moe figuráit is életre keltő Kyoto Animation stúdiójából érkezik. A detektív feladványokkal induló történet igazán jól teljesít az eddig megjelent kilenc epizódja alapján, és ez még csak a kezdet! Az iskolai élet nyújtotta hétköznapi keretben olyan meg nem történt gyilkosságok, életpályákat derékba törő botrányok kerülnek nagyító alá a sorozatban, amik agytekervényeket megmozgató, 22 epizódos túrára kalauzolnak el bennünket. 

Rejtélyek nyomában

A történet főhőse az életunt monológokat folytató Oreki Hōtarō (Nakamura Yūichi), aki vérbeli antiszociális lényként szemléli a körülötte tevékenykedő diákokat. Minden lében kanál barátja sem hagyja magára, így Fukube Satoshi (Sakaguchi Daisuke) gondoskodik arról, hogy unatkozó főszereplőnk mindennapjai ne legyenek eseménytelenek. Oreki semmittevését azonban nővére kérése zavarja meg. Az éppen külföldön tartózkodó Tomoe megkéri öccsét, hogy csatlakozzon a klasszikus irodalmi klubhoz, amelynek ő is tagja volt diákévei idején. Mivel a klub sosem volt igazán népszerű, ezért jelentkezők híján a megsemmisülés felé sodródik, ha Oreki nem tesz valamit. A fiú úgy gondolván, hogy ezzel gyarapítja magányos óráinak számát, végül csatlakozik, de meglepetésére rajta kívül már más valaki is kinézte magának e klubot. Ez a furcsa szerzet Chitanda Eru (Satō Satomi), a végtelen kíváncsisággal megáldott, mindig lelkesen okvetlenkedő rejtély megszállott. Chitanda felébreszti Oreki zseni énjét, mert az átlagos fiú átlagon felüli intelligenciával képes a legbonyolultabb fejtörőket is megoldani. A klubot kiegészíti még Satoshi, valamint a könyvtáros Ibara Mayaka (Kayano Ai) személye. Ezzel pedig kezdetét veszi az iskolai rémtörténetek titkainak, történelmi események valódi indítékainak a leleplezése, amit az információs adatbank Satoshi, a kíváncsi Chitanda, az igazságosztó Ibara és végül a Sherlock Holmes nyomdokaiban lépkedő Oreki közös munkája eredményez. A klasszikus irodalmi klub így hagyományosnak éppen nem nevezhető rejtvényfejtő hellyé válik.

Miben más, mint a többi?

A fentiek alapján nem biztos, hogy túlzottan egyedinek hat az anime koncepciója, de van benne valami plusz, ami miatt kellemes csalódás lehet az érdeklődők számára. Első körben ott van maga az animáció. A K-ON! óta a Kyoto Animation számomra a leírhatatlanul kawaii lány karakterek megalkotója, a lányok mellett itt azonban életem első cuki (+ pimaszul csintalan) fiú karakterét is megismertem Satoshi személyében. Az animációban megkapó még az, ahogy kreatív módon jelenítik meg a készítők a szereplők belső fantáziáját, gondolatait. Kicsit a Mushi-Shi stílusát idézi így pár snitt, például a repülő kandzsik miatt. Emellett kontrasztos, átszínezett jelenetek, különös nézőpontok is megjelennek, például amikor a kamera lesz a szereplő „szeme”. (A fantázia vizuális megjelenése miatt lehet misztikusnak is tekinteni az animét, de a történet hétköznapi vagy éppen történelmi eseményekkel foglalkozik, ami nélkülöz minden természetfeletti elemet.)

Chitanda bevonja sajátos bűvkörébe a szótlan Orekit.
Chitanda bevonja sajátos bűvkörébe a szótlan Orekit.

Az animáció mellett a karakterek is erősek. A négy főszereplő mindegyikének meg van ugyan a maga klisés tulajdonsága, mint Chitanda ártatlan őszintesége, Ibara könnyen beguruló vehemenciája, Satoshi bolondozása, és Oreki kritikus megjegyzései, de mindezek mellett mindegyikük kap egy-egy jellegzetes gesztust, testtartást, ami aprólékosan egészíti ki a jellemüket. Ez egyúttal valóságosabbá is teszi őket. Valahogy ők négyen egymást tökéletesen kiegészítő és egyben erősítő karakterek, ami miatt garantált a szórakoztató helyzetkomikumok születése. Valamint sejthető, hogy a két meghatározó szereplő a sorozatban Oreki és Chitanda , de a többieket sem érezzük feleslegesnek. Mindenki interakcióba lép a többiekkel, így más és más oldalukat mutatják be a figurák.

A kívülálló - Oreki másnak érzi magát, mint a többiek (előtérben: Chitanda, Satoshi, Ibara)
A kívülálló – Oreki másnak érzi magát, mint a többiek (előtérben: Chitanda, Satoshi, Ibara)

Végül a legjobb pont maga a cselekmény. Nem epizodikus történetvezetést kapunk, hanem több részen is átnyúló elmélkedős fejezeteket, amiket egy-két pihentető közjáték egészít ki. Egy-egy rejtély megoldása nem zárul le így 20 perc után, eleve több nézőponton, több szálon indulunk el a megfejtéshez vezető úton. Természetesen éppen e miatt nem egy mozgalmas anime, van, hogy a szereplők egész végig a klub helyiségben ülnek, beszélgetnek, miközben a képzeletük mentén játsszák újra és újra a talányokra vonatkozó elméleteiket.

Az utóbbi évek legszebben animált endingje! Chitanda és Ibara a képen.
Az utóbbi évek legszebben animált endingje! Chitanda és Ibara a képen.
Alkotók és az anime gyökerei

Az animét Yonezawa Honobu Klasszikus Irodalmi Klub című regény-sorozatából adaptálták, mégpedig e sorozat első kötete, a címadó Hyōka alapján készült a széria. A regény-sorozat 5 kötetben jelent meg 2001 és 2010 között. A manga adaptáció 2012 januárjában indult Ohna Task mangaka tollából, amely a Monthly Shōnen Ace magazinban fut jelenleg is. Az animét  Takemoto Yasuhiro ((The) Disappearance of Haruhi Suzumiya (movie)Full Metal Panic! The Second RaidFull Metal Panic? Fumoffu) rendezi, a karakter dizájner Nishiya Futoshi (NichijōMy Ordinary Life), míg a forgatókönyvíró Gatoh Shoji (Full Metal Panic!Lucky Star, ). A zenéért Tanaka Kōhei (Angelic LayerGunbusterOne Piece) felel. (Érdekesség, hogy az anime első részei alatt  Beethoven Moonlight szonátája csendül fel, ami a klasszikus művészetek élvezői számára is ad kellemes élményeket.) Az opening alatt a Yasashisa no Riyuu című dal szól Chōchō előadásában, míg az ending alatt a Madoromi no Yakusoku című szám csendül fel a két női főhős szinkronhangjainak előadásában (Satō Satomi, Kayono Ai). (A dalok önmagukban felejthető hangulatkeltő tónusok, egyedül az ending animációja volt lenyűgöző a számomra. Itt egy pihe-puha ágyon pózol fehér angyalként Chitanda és Ibara, amíg érzékien finom részletességgel mozognak. Bájos tekintetek, csodaszép ruhák. Nem is kell ennél több egy endinghez, amit számtalanszor végig néznék.)

Pillanatképek / Screenshots [nggallery id=279]
Anime adatok
  • Japán cím: 氷菓 / Hyōka / Hyouka
  • Angol cím: Hyou-ka: You can’t escape / Frozen treat
  • Forgatókönyv: Gatoh Shoji
  • Rendezte: Takemoto Yasuhiro
  • Eredeti történet: Yonezawa Honobu
  • Karakterdizájn: Nishiya Futoshi
  • Zene: Tanaka Kōhei
  • Megjelenés: 2012
  • Típus: tv-sorozat
  • Terjedelem: 22 epizód
  • Műfaj: iskolai élet, rejtély, vígjáték, misztikus, dráma
  • Stúdió: Kyoto Animation
  • HivatkozásokANN (eng); AniDB.net (eng);  MyAnimelist (eng); Hivatalos honlap (jp); Baka-Updates Manga (eng); Wikipedia (eng); Anime Addicts (hun)
(Visited 302 times, 1 visits today)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .