Kaitani Shinobu: Liar Game / ライアーゲーム / Raiā Gēmu (manga; 2005)
Becsület vagy hazugság? Manapság egyre többet foglalkoznak a modern sorozatok e két örök dilemmával. Képregények sora teszi le voksát a becsület és hősi küzdelem oltárán, de mi van akkor, ha egy történetben az a nyerő, aki a legjobban tud hazudni?
Pénzt, vagy életet?
Ha valakit megkérdezünk, hogy mit tart a legfontosabbnak az életben, valószínűleg 10 emberből 2-en őszintén így válaszolnának: „Pénz, pénz, pénz.” Tény, hogy a család és szeretet passzusai értékesebbnek tűnnek, és sokan felháborodnak ha az anyagi jólétet helyezzük előtérbe. De szálljunk le egy pillanatra az erkölcsi magas lóról, és nézzünk szembe a rideg valósággal: pénz nélkül nem lenne normális családi életünk, pénz nélkül az orvosok szóba sem állnának velünk, pénz nélkül nem működne fogyasztói társadalmunk (persze itt nem vesszük figyelembe a pénzben dőzsölő felső tízezer vékony, elidegenedett rétegét). És íme egy manga, mely nemcsak a pénz feltételezett értékét akarja alapjaiban megrengetni, de emellett egy olyan játékba invitál minket, ahol az őszinteség és csalás versenyez a győzelemért. Ez a Liar Game, Kaitani Shinobu zseniálisan felépített játszmája, ahol az igaznak és jónak van helye az anyagilag kiszámítható világunkban.
„Hazudj, ha tudsz!”
A 2005-ben indult képregény egy különös adósságcsapda játékba vonja be kapzsi, vagy éppen gyanútlanul kétségbeesett áldozatait. Főszereplőnk az egyetemista korú Kanzaki Nao. A lányt mindenki hiszékeny, és ostobán őszinte teremtésnek tartja környezetében, aminek kezdetben igazat is adunk. Kicsit balgának tűnő, de teljesen pozitív hősnőnket egy nap ugyanis egy furcsa boríték várja kis otthonába. A borítékban egy meghívás található a Liar Game nevű játékba. Visszautasításnak nincs helye, és a körökre osztott játékból nehéz kimászni. A meghívás mellé még 100 millió yen is dukál, és ezt az összeget az elkövetkezendő 30 napban meg kell védenie Naónak. A védelem természetesen egy előre kijelölt másik játékossal szemben szól, aki szintén kap 100 millió yent, és Naónakaz „ellenfél” pénzét kellene megszereznie. Ha azonban elveszíti a pénzét, akkor 100 millió yen adóssága lesz, amit a játék szervezőinek kell valamilyen módon visszafizetnie.
Ebben az első körben azonban jó indításnak tűnik, hogy főhősnőnk egykori tanárát kapta meg mint ellenfelet. A lány nagy boldogan fordul tanácsért „játékos társához”, és naivitásában azt hiszi, hogy a tanár segíteni fog neki kimászni a bajból. Természetesen bizalma egy pillanat alatt összedől, mikor kiderül, hogy a látszólag segítőkész tanár csúnyán átverte, és a lány vesztésre áll. E tanácstalan helyzetben fordul az éppen börtönből szabadult, hírhedt Shinichi Akiyamhoz. A fiatal srác nagy simlis hírében áll, akinek valójában pszichológiai diplomával a zsebében csak annyi a bűne, hogy egy kétes ügyletekkel foglalkozó, ártatlan embereket kihasználó céget tönkre tett. A srác kelletlenül ugyan, de megsajnálja a rettentően naiv lányt, és segít neki győzni.
Ám mint kiderül, a Liar Gameből nem ilyen egyszerű megszabadulni. A körök sorra követik egymást, és ugyan Nao nem akar adósságba keveredni rákos édesapjára való tekintettel, mégis hirtelen egy olyan játékban találja magát, ahol a logika és az érzelmek, az emberekbe vetett hit inog meg. Sok ártatlan embert taszít egyre nagyobb adósságba a játék, és Nao új elhatározásra jut: meg akarja menteni ezeket az embereket, és véget vetni a Liar Game ördögi körének. Szerencsére a logikai stratégiákban kicsit gyenge lánynak a zseni Akiyama hű társa lesz e harcban, és ketten próbálják kideríteni, kik is állnak a Liar Game mögött.
Pallérozott elmék és érzelmek véres harca
A tét tehát nagy, egyre nagyobb pénzösszegek kerülnek terítékre. A játékban mindenki győzni akar, és az örök keresztény dogmák bizony itt mind kifordulnak önmagukból. A pszichológiai manga az emberek minden típusának viszonylag hiteles válság reakcióit felvonultatja, a baráti árulástól kezdve a szándékos megtévesztésig, az önzőségig. Hogy Nao megtudja-e őrizni tisztaságát és ártatlanságát a játék végéig? Talán ez a legfontosabb kérdés a főszereplő hölgy szemszögéből. Persze a másik jelentős alak mellette maga Akiyama, aki hideg számítással, mintegy L reaktorral az agyában próbál megoldani minden szituációt, miközben Nao érzelmei őt is megindítják valahogy, és a hideg zseniből érzelmi szinten teljesebb ember lesz. Persze a karakterük ettől még összetettebb, és a jelenleg 13. köteténél tartó képregény számtalan szituációt fog teremteni arra, hogy jobban megismerjük őket, és fejlődjenek a maguk módján. Mellettük még számtalan visszatérő karakter tűnik fel, pl.: a számító Fukunaga, a transzvesztita kis agresszor, ki negatív szerepéből lassan Naoék oldalára vetkőzi ki magát, vagy a kis csapat legnagyobb ellenfele, Yokoya, aki diktátori kegyetlenséggel tör a élre.
Egyszerű vizualitás, mert itt a duma a lényeg
A grafika egyszerű, mivel itt tényleg a szövegen van a hangsúly, és bár nagyon olvastatja magát a képregény, egy idő után nem árt pihentetni, hiszen a sok összefüggésnek, átverésnek és logikai bukfencnek kell egy kis időt adni, hogy megérjenek az olvasóban. (Én is a hatodik kötet utána tartok éppen egy kis pihenőt.) A rajzok így teljesen letisztultak, a környezet viszonylag silány, nincs részletekig kidolgozva, sokszor csak a karakterek hosszúra nyúlt magyarázatait látjuk fejezeteken át, kiegészítve az arcukkal és variált képkivágásokkal, az éppen legyőzött ellenfél hitetlenkedő grimaszaival. Sokszor van olyan érzése az embernek, hogy egy „Gazdálkodj okosan” útikönyvet is tarthatna a kezében, az extrém játék helyzetek pedig gyakran hozzák a szereplőket a valóság oldaláról reális helyzetbe.
Összegezve a sztori nagyon fogékony, és a grafika letisztultsága a logikai kérdések magyarázatát könnyíti. És mint minden zseniális képregény, a Liar Game is kapott live-action adaptációt, méghozzá két évadot is 11 és 9 epizóddal, így aki még könnyebben akar elmerülni e összetett és izgalmas történetben, az a tv-sorozat változattal is kezdhet, bár sok változtatást eszközöltek benne az eredeti mangával szemben. Úgyhogy gatyát felkötni, és elő a tökös logikát, a Liar Game bárkit szívesen magába szippant.
Manga borítók / képek [nggallery id=92]
Adatok
- Eredeti cím: ライアーゲーム / Raiā Gēmu
- Angol cím: Liar Game
- Rajz/történet: Kaitani Shinobu
- Terjedelem: 13 kötet eddig (hazájában)
- Megjelenés éve: 2005
- Műfaj: dráma, pszichológiai, rejtély, thriller
- Kiadó: Shueisha
- Magazin: Weekly Young Jump
- Célcsoport: seinen
- Link a magához: Wikipedia (manga); Baka-Updates Manga (manga); MangaFox (manga); Anime News Network (eng); MANGAzin (hun)
- Linkek a tv-adaptációhoz: Doramafan (hun); Drama Wiki (eng); Shearer Blogja (hun)
- Hasonló kaliberű mangák: Doubt, Monster, Judge, Shamo, Holyland, Ikigami, Kurosagi, LOST+BRAIN, Emerging, ANNE FREAKS, Hohzuki Island, Suicide Island, Deadman Wonderland