Magyar képregény. Egyfajta borongós merengés hatja át azokat a beszélgetéseket, amikor a magyar képregényről esik szó. Van még egyáltalán? Hol vannak a rajzolók? És hol van a közönség, aki vágyna rá? A válaszok nem túl biztató. Rajzolók oldaláról megvan az affinitás és a kedv is a magyar képregény újjáélesztéséhez. De a magyar közönség nem akar, vagy nem tud, vagy egyszerűen már nincs igénye erre a műfajra. A 9gag fél perces humorbombáival kiszorította ezt a műfajt? Vagy az audiovizuális ingerekhez szokott társadalmunkat már nem kötik le többé a kétdimenziós rajzsorozatok? A rendezett paneleken át futó, izgalmas kalandtörténeteket lenyomja az animáció? Ezek a kérdések ötlöttek fel bennem, amikor a 2013 szeptembere óta futó EpicLine magazin 13. számát tartottam a kezemben. Ebben a számban jelent meg ugyanis Molnár Gábor 5Pallos című képregényének első fejezete, ami szórakoztató műfajegyveleget és üdítő rajzstílust mutatott be. 5Pallos, te vajon képes leszel áttörni a magyar képregényeket övező közönyön?
Képregényrajzolók banditahajcsár bőrben
Az 5Pallos története szerint egy harcsabajszos kínai rablóvezír kis falvakat foszt ki bandájával hétről-hétre. Ám Táltos Tankrédnak elege lesz abból, hogy rettegésben éljen, és amatőr hadiakadémia toborzásába kezd. Sajnos a nyúlszívű falusiak között alig akad valaki, aki csatlakozni merne hozzá, egészen addig, míg Ágár Csenger és még három lelkes figura nem áll hősünk mellé. A képregény öt hősünk kalandjait, olykor rímekbe szedett, archaikus stílusban megírt párbeszédek mentén bontja ki. Milyen jelentősége van az ezüstróka prémes sisakjának? Mit keres egy tetovált lány a fejezet végén, aki olyan vigyorral pottyan a képbe, mintha a One Piece mangájából szalajtották volna? Minderre az első fejezet is választ ad, részben, no meg a folytatás majdan, amit legkésőbb májusra ígér az alkotó.
Igazi magyar mangás szintézis, jó adag európai életerővel
Molnár Gábor rajzstílusa igen karakterisztikus. Elmondása szerint hőseit az EpicLine magazin alkotógárdájáról, az 5panelses csoportról mintázta, ami miatt akár szembeötlő hasonlóságokat is felfedezhetnek valós személyekkel a rajongók. Az eredetileg egyébként belsős poénokkal elképzelt képregényt végül a szélesebb közönség számára is érthető komikummal ruházta fel Gábor – szerencsénkre. Amikor a november 21-i, szegedi képregényfesztiválon találkoztunk, több érdekes műhelytitkot osztott meg velem. Kérdeztem például a láthatóan mangás dinamikát – kifejezetten shōnenes grafikát – ötvöző rajzstílusának gyökereiről. Itt az alapokat olyan mangák iránti szeretete adta, mint a Dragon Ball, a már említett One Piece és a Bakuman. Bakuman iránti rajongását a manga legapróbb részleteinek kiemelésével tanúsította, például azzal, hogy kiszúrta, hogy pont az ő kedvenc Deleter márkáját használják a képregény hősei is rajzoláshoz. De kiderült, hogy az említett, shōnen képregények mellett a realisztikus, slice-of-life alkotások sem állnak tőle távol. Sőt. Az Eisner díjra jelölt Taniguchi Jirō munkásságának is nagy tisztelője, akitől az Aruku Hito (The Walking Man) a kedvence. Az említett sorozatok mozgékonysága, panelből szinte előugró szereplőgárdája érezteti hatását Gábor rajzain.
Ugyanakkor az 5Pallos a maga aprólékos kidolgozottságával és komikus karikatúraszerű rajzaival az Usagi Yojimbo (Stan Sakai, 1987) szamuráj sorozatot is felidézte bennem, különösen a középkori színtér hasonlósága miatt. Azonban Gábor kifejezetten egy irodalmi művet említ meg legfőbb ihlet forrásául. Mégpedig Naj-an kínai író regényét, a Vízparti történetet. A magyarul 1961 és 1977-ben megjelent regény egy kínai felkelést örökít meg, ami dinasztiateremtő erővel is bírt. Ám eme tengerentúli művekkel való hasonlósága ellenére ott van az 5Pallosban a tagadhatatlanul európai képregénystílus is. Ez miben érhető tetten? Például az Asterix és Obelix karaktereit idéző mellékszereplők, a Shakespeare-i bajuszt és frizurát viselő harsány falusi figurák képében.
Eklektikusság. Ennyi lenne csupán?
Eddig úgy tűnhet, hogy az 5Pallos eklektikus a rajzstílusát tekintve. Itt egy kis japán, ott egy kis európai, amott egy kis halvány amerikai hatás. De nem az. A művész harmonikus egységgé gyúrja mindazokat az elemeket, amik tetszettek neki, és saját, egyedi stílusára transzformálja őket. Ezután már csak az a kérdés, hogy a történet mennyire fog belendülni. Az első fejezte még csak a bevezetés. A sikere már csak azon múlik, hogy milyen csavarokat és kalandokat tartogat nekünk Molnár Gábor.
Nem rég indult 5Pallos hivatalos Facebook oldalán még több alkotói praktikát és műhelytitkokat tudhattok meg. Plusz, itt a képregény folytatásairól első kézből értesülhettek. Érdemes követni az oldalt, ha felkeltette a sorozat az érdeklődéseteket.