Natsuo Kirino: Grotesque (2003)
Mivel kevés jó japán írótól lehet magyar fordításban könyveket olvasni (na jó, kivétel pl.: Murakami Haruki a mester, és még páran), így elkezdtem kicsit kalandozni az angol nyelvű kínálatban. És igen, nagy-nagy kedvencem, Natsuo Kirino (1951-) újabb művére bukkantam a Kín (Out; 1997) után. Natsuo Kirino romantikus regényíróként kezdte pályafutását, majd áttért a krimivel teli pszichológiai témákra. Eddig 4 novella kötetet, és 16 regényt írt. A Grotesque (Gurotesuku) című, megint csak krimi hangulatú regénye 2003-ban jelent meg Tokióban, a Bungei Shunju kiadónál. Angol nyelvre Rebecca L. Copeland fordította le 2007-ben. A regény követi a Kín stílúsát, bár kevesebb benne a vér, de ugyanúgy női főszereplőinek sötét lelkének ébredésére fókuszál.
Tokió egyik kihalt negyedében két 30-as éviben járó prostituáltat találnak holtan. Mindkettőt ugyanúgy megfojtották, és meztelenre vetkőztették, és mindketten egy elit középiskolába jártak korábban. A két lány teljesen ellentéte volt egymásnak: az első áldozat, Yuriko, igazi gyönyörűség volt, az idős férfiak kedvence, míg a visszahúzódó Kazue, a tipikus él tanuló volt, sikeres munkával. Mindkettejüket ismerte a történet mesélője, Yuriko nővére, aki egyben Kazue osztálytársa is volt. A lány kendőzetlenül, és gyűlölettől átitatva mutatja be a két áldozatot, visszaemlékezései, és a lányok naplói, levelei révén.
Yuriko és nővére félig európaiak voltak, édesapjuk révén, de kinézetre teljesen eltértek egymástól. Míg Yurikón minden szem megtapadt, addig nővérét lenézték, ronda kutyának tartották. Yuriko tudta, hogyan és mivel használhatja ki a férfiakat, kiket részegítő szépségével babonázott meg. Imádta a szexet, ezért is lett prostituált. Nővérével kölcsönösen gyűlölték egymást, így igazán tetsvéri kapcsolat sosem volt közöttük. Szüzességét 15 éves korában, édesapja öccse vette el, majd egyre több és több férfi követte őt. És ahogy Yuriko kislányos szépsége egyre fonnyadt, úgy vált gyönyörű teste undorítóvá. – „Sosem tudtam ellenállni a középkorú férfiaknak. Már kislányként észrevettem, hogy milyen hatással vagyok rájuk. A velem egykorúak sosem érdekeltek, mert csak messziről bámultak, mint egy porcelán babát. […] Tudtam, hogy csak a testem használják, de élveztem, és cserébe én is kihasználtam őket. Tudtam, hogy a fréfiak az ellenségeim, hiszen ők tettek tönkre engem. De cserébe minden egyes szeretkezés után úgy érezték, hogy valamit elvettem tőlük, üresek lettek, ugyanolyan üresek mint én, és ugyanolyan szörnyeteggé váltak, mint ami a lelkem mélyén én is vagyok.” (nyers fordításom az angol szöveg alapján)
Yuriko nővére (aki névtelen maradt eddig): „Mindig is gyűlöltem a húgomat. Mindenki őt bámulta, az első pillanattól kezdve, mindenki rögtön azt kérdezte – hogy lehet hogy ti testvérek vagytok? Egy ilyen gyönyörű lánynak, hogy lehet ilyen nővére? – Pedig én láttam igazából milyen: egy élősködő szörnyeteg. Meg akartam ölni, igen, sokszor gondoltam rá. Mindenkit kihasznált, az ártatlan mosolyával. A halál híre se rázott meg, tudtam hogy így fogja végezni, egy cseppet sem lepődtem meg.”
És a harmadik lány, Kazue, akiről egyenlőre nincs még a fentiekhez hasonló önleírásos részem, mivel a könyv felénél tartok jelen pillanatban, de annyit el lehet róla mesélni, hogy rettentően önző volt, a látszatnak és a pozícióknak élt, mindben első akart lenni.
Natsuo Kirino tehát a Grotesque-ben egy olyan világba kalauzol el bennünket, ami teljesen ellentétben áll a Japánról kialakult sztereotípiákkal: bájos cseresznyevirágzás, vidám iskolás lányok, és gondtalan iskolai élet. A Grotesque megmutatja a külsőleg szinte alig különböző lányok közötti különbségeket, azt, hogy mindannyiuk lelkében ott a szörnyeteg, ami hazugságra, bűnre, és erkölcstelenségre csábítja őket. Lányok, kik gyűlölik szüleiket, és felnőtt férfiak, kik megrontják őket. Előítéletek a félvérekkel szemben, és a társadalmi pozíciók meghatározó szerepe. Aki egy furcsa, olykor megrázó, japán lányok lelkének pszichológiai mélységű elemzésére vágyik, annak tökéletes választás lehet a Grotesque.
„Suicide, paedophilia, incest and murder combine to form a story that will leave you questioning your own morality.” (Öngyilkosság, pedofília, vérfertőzés és gyilkosság kombinációja kreál egy olyan történetet, mely során megkérdőjelezed a saját morális értékeidet is.) – ajánló a könyv végéről.
Linkek: Wikipédia (Natsuo Kirino); Grotesque (ajánló)