Go (2001)

Go (2001)

Go (2001)

A Go egy 2001-ben készült japán film, melyet Isao Yukisada rendezett, s mely alapvetően Kazuki Kaneshiro novellája alapján készült. A film kellemes kikapcsolódást nyújthat bárkinek, hiszen a mindössze 122 perces alkotás, egy érdekes színfolt a japán filmek tengrében.

Nemcsak egy jó vígjáték, hanem egy romantikus-dráma, de mégsem az a túl megható, a végletekig dramatizáló mű, s még akár a férfi nem képviselőit is leköti, hiszen a romantika inkább a történet végén kerül előtérbe, az elején kőkemény bunyókat, s jó kis vér folyót is láthatunk. Ez a film erőssége. Kellő arányban keverednek benne ezek a műfaji jellemzők, s ne felejtsük el a kihagyhatatlan humort! Ritka az olyan Nihon termék, melyben ennyire találóak, aktuálisak a poénok, s még a nem a japán nemzeti öntudattal rendelkező néző is megérti őket (bár egy kis történelmi tájékozottság azért nem árt 😉 hozzá). 

A sztori: Adott egy helyes, kisebb-nagyobb problémákkal küzdő srác, főhősünk, akit mindenki Sugiharának, vagy csak egyszerűen „Stupid”-nak (ez a bece neve tényleg) hív. A srác amellett, hogy öngyilkos merénylőként rohangál a metró előtt, s többször volt előzetesben a rendőrőrsön, mint iskolában, a japán társadalom egy elnyomott és lenézett rétegének tagja. Ugyanis koreai származású, még hozzá Észak-Korea az ősei szülőföldje (ahol még mindig a párt áll mindenek felett). Bár Japánban született, még sem érzi magát igazi japánnak, hiszen származása miatt a kisebbséghez sorolják, koreai nemzetiségű iskolába jár, folyamatos megkülönböztetések, s atrocitások érik. Így természetes, hogy ezellen csak agresszivitással tud védekezni, a folyamatos ökölcsapásokkal szembe szál, megrögzött rendbontó, melyre 2 haverja, a szintén koreai Tawake és Kato csábítja leginkább. Ő maga inkább csak sodródik az árral, nem érdekli senki és semmi, csak hagyják békén, s ezért akár még az öklével is hajlandó nyomatékot adni.

n

Történetünk kezdetén is épp egy balhé közepén vannak, s a rendőrségen kötnek ki ismét. Sugihara apja és anyja is megérkezik, s a nagy ledöbbenésünkre egyből neki esik a fiának, s jól agyon veri… Ez a nyers brutalitás az apa részéről elég bizarr légkört teremt, de a történet előre haladtával a kezdeti ellenszenvünk irányába feloldódik, s rájövünk, hogy mit miért tett, s miért pont e módszerekkel. Sőt, mondhatni a történet végéreteljesen megkedveli a néző! A lényegben a lényeg: a család már megtagadta észak-koreai származását, a kommunizmus átka XD, s már dél-koreainak vallják magukat. Az apja minden áron Hawaii-ra akar kijutni, az anyja csak modern táncot akar tanulni, amiben szegény férje nem hagyja kibontakozni, csak hülye új autót képes magának vásárolni :D. Ezért is kisebb-nagyobb összezördülések adódnak közöttük, mely eredménye, hogy az anya bizonyos időközönként lelép otthonról.

n

Sugihara tehát nem épp egy normális családból származik. Emellett úgy dönt, hogy szakít eddigi múltjával, s beíratkozik egy japán középsuliba. Ahol egy ideig tűr is…na de aki ilyen heves vérmérsékletű, előbb-utóbb elege lesz ebből is…s hát a suli verőgépe lesz XD. Minden nagy menő vele akar kiállni. Ja, mellesleg, azért tud mindenkit kenterbe verni, mert édesapja kisgyerek kora óta tanítja bunyózni, úgyhogy van egy kis előnye a helyi puhány japó csávókkal szemben. A történetet végig az ő szemszögéből követhetjük, gyakran humoros, vagy épp szkeptikus, szarkasztikus megjegyzéseket fűz egy-egy jelenethez, vagy eseményhez. S persze „hétköznapi” életét mi más nem dúlhatná fel, mint a szerelem? A nagy bunyók közepette mindig utal a film fő témájára: „Na igen, de ez az én szerelmi történetem akar lenni”.

Miután túl jutottunk egy pár yakuzán, sbevertképű középsulis nagymenőn, a képbe „csüccsen”, a szép és kecses Sakurai-chan. Ki nemcsak merész, de elég egyedi elképzelései vannak a randizásról :). Persze itt jön a dilemma, Sugihara a lány minden furcsasága ellenére beleszereet, de mivel a lány „tiszta-vérű” japán, így titkolja előle származását. Végülis nincs mindenkinek a fejére írva, hogy koreai!
n

De mellette az idősíkok között ugrándozva megismerhetjük nemcsak Sugihara és családja múltját, de Sugihara barátait is közelebbről, kiváltképp Jong-lit, egy rendes srácot, aki Sugihara ellentéte, s minden álma, hogy tanár lehessen. Ám álmainak tragikus véget vet egy baleset… A történetet nem részletezném tovább, mert ezt látni kell ahhoz, hogy valakit magával ragadjon. A történet gördülékeny, fordulatos, jó a zenei aláfestése, a történet dramaturgiája, íve is tökéletesen lett megoldva. Szó, ami szó, ez egy kultfilm, amit szerintem mindenkinek érdemes megnéznie, hiszen elég visszás, de hű képet ad a mai japán társadalomról, s hűen tükrözi, hogy lám, a „Felelő Nap országában” sem olyan fenékig tejfel az élet.

Egy társadalom kritika ez, mely mai világunkban elég kézenfekvő, s gyakori problémákat vet fel. A karakterekegytől-egyig szerethetőek. Bár érdekesség, hogy a japánok itt negatív szereplőként tűnnek fel minden esetben. Summa, summárum, ez egy kötelező darab minden ázsiai film kedvelőnek, illetve nem is kell feltétlenül annak lennie annak, aki arra vetemedik, hogy megnézze. A szerelmi szál nagyon aranyos. A félénk kis lépések egymás irányába, a lopott pillantások, mind-mind életszerűek.
n

Szereplők:

  • Yōsuke Kubozuka – Sugihara/Lee
  • Kō Shibasaki – Tsubaki Sakurai
  • Hirofumi Arai – Won-Su
  • Taro Yamamoto – Tawake
  • Takato Hosoyamada – Jong-Il
  • Tsutomu Yamazaki – Hideyoshi (Sugihara/Lee’s father)
  • Shinobu Ōtake – Michiko (Sugihara/Lee’s mother)
  • Ren Osugi – Taxi Driver
  • Masato Hagiwara – Policeman
  • Asami Mizukawa – Korean girl at train station
  • Mitsuru Murata – Kato
  • Sansei Shiomi – Kim Seonsaeng-nim (North Korean teacher)

Adatok:

  • Cím: Go
  • Megjelenés: 2001
  • Terjedelem: 122 perc
  • Rendező: Isao Yukisada
  • Producer: Mitsuru Kurosawa
  • Írta: Kazuki Kaneshiro, Kankuro Kudo
  • Zene: Yoko Kumagai, Hidehiko Urayama
  • Ország: Japán
(Visited 68 times, 1 visits today)