Ghost Hound (TV-sorozat; 2007-2008)

Ghost Hound (TV-sorozat; 2007-2008)

A Ghost Hound című anime sorozat 2007 egyik legjobban várt, és talán egyik legjobban sikerült produkciója is, melyet a híres Production IG stúdió készített fenállásának 20. évfordulója alkalmából. Az anime megalkotásához olyan elismert szakemberek ültek össze, mint a rendező személyében, Ryutaro Nakamura (Ghost in the shell, Serial Expierements Lain), a karakter designer Mariko Oka (Jigoku Shoujo). A történet pedig a szintén elismert, és lehengerlő képzelő erővel rendelkező Masamune Shirow agyszüleménye (Ghost in the Shell, Applessed, Real Drive). Így várható is volt, hogy nemcsak az animációját tekintve igen szépen kidolgozott alkotás lesz, hanem történetét tekintve is komoly, sőt filozófiai, pszichológiai elméleteket felvonultató, kicsit thrilleres, horrorisztikus hangulató képződmény lesz az eredmény. Először a történetbe merülnék bele egy kicsit:

A cselekmény helyszínéül egy Suiten nevű kis vidéki városka szolgál, Kyushu szigetén. A történet 3 fiatal gimnazista fiú köré bonyolódik (Makoto, Taro és Masayuki), kiknek egy-egy gyermekkori trauma emléke keseríti meg életét. A véletlennek tűnő találkozásuk célja, hogy a mélyen, a pszichéjükben rejlő, elfojtott fóbiáiktól megszabaduljanak, illetve legyőzzék korlátaikat. Itt megjelennek olyan jelenségek, mint a testen kívüli élmények, a freudi szándékos elfojtás elmélete, emlékeink szerepe mindennapi életünkben, illetve a képzeletünk és a való világ közötti határ. A fiúk, ugyanis megismerkednek a spirituális világgal, melyet egyúttal láthatunk elvont, minsztikus valójában, valamint értelmezhetjük agyi működési funkciók zavarának is. De ahogy a történet egyre bonyolódik, személyes problémáik egy sokkal összetettebb, és az egész várost érintő katasztrófa felé irányulnak, melynek középpontjába több személy is belekeveredik. Először is, a városka természetes környezetét felfordító Japán BioTech multinacionális vállalat tevékenységének erkölcsi jogossága, illetve a különböző vallások szemléleteinek ütközése. Ez utóbbi kérdés kapcsán erősödik fel egy általános iskolás lány, Miyako Komagusu szerepe, aki ugyan egy shinto pap leánya, de születésétől kezdve különleges képességei vannak: látja a szellemeket, sőt gyakran meg is szállják a testét, és az anyagi világ felé, a lány testét használva közvetítik utolsó érzéseiket, kétségbeesett kiáltásukat. De mivel az epizódok a három fiú, és Miyako kapcsolatát dolgozza fel, ezért visszakanyarodnék hozzájuk.

Taro Komori Suiten városának egyik legősibb családjának az utódja. Ssülei egy szaké kifőzdét működtetnek, mely generációk óta az ő birtokukban van. Ám a család múltját egy tragikus, 9 évvel korábbi eset árnyékolja be. Ugyanis Tarot, és nővérét, Mizukit egy kegyetlen emberrabló ejtette fogságába, és a tortúra, a sokk, az éhezés, és minden nehéz körülmény miatt Mizuki meghalt, mire a rendőrök nagy sokára megtalálták az eltűnt testvérpárt. Az egyetlen leány gyermek halála kikészítette Taro édesanyja idegeit, és az összeomlás szélén áll azóta is. Taro pedig rendszeresen jár pszichológushoz, hiszen álmaiban újra és újra kísérti a gyermekkori trauma egy-egy foszlánya, de azért bizonyos részletekre mégsem emlékezik. Ráadásul rémálmaiban találkozik olyan lényekkel is, melyek fóbiaszerű rettegést váltanak ki belőle. Ám Taro a rémálmai ellenére sokkal jobban aggódik édesanyja lelki harmoniájáért. Taro mindent megtesz hogy enyhítse anyja fájdalmát.

Taro békésnek tűnő napjait az új „transfer” diák kuszálja össze. Masayuki Nakamija már az első nap kiszúrja magának Tarot, és elég csípős, sőt sértő megjegyzésekkel utal az ő és húga elrablására, ráadásul elég arcátlanul faggatózik a részletek felől. Na, de Masayuki nem elégszik meg ennyivel. Fondorlatos „áskálódása” révén megkörnyékezi a mindenki által rettegett Makoto Ogamit is. Makoto láthatólag ellenszenvet táplál Taro iránt, melynek oka, hogy a 9 évvel ezelőtti Komori testvérek elrablása kapcsán, az eset után Makoto édesapja öngyilkos lett, és a környékbeli rossz nyelvek kapcsolatot véltek felfedezni a két eset között. Ráadásul Ogami ekkoriban két megrázkódtatást is átélt. Először is, ő volt az, aki megtalálta édesapja holttestét, másodjára pedig ekkoriban szerzett egy olyan agyi sérülést, melynek következtében máshogy értelmezi az emberi morális kérdéseket, így pl.: képes lenne bárkit megölni, mivel számára ez teljesen normális dolognak tűnik. A helyzetét tovább nehezíti, hogy édesanyja apja halálakor elhagyta, a nagymamája pedig egy fanatikus vallási vezető. Makoto az a tipikus lázadó típus, mély lelki sebekkel, aki nem tudja kontrollálni érzelmeit.

Na, de Masayuki múltja se éppen felhőtlen. Bármennyire is fellengzősnek és gúnyosnak mutatja magát, ő maga is tele van sebekkel. Ugyanis azért jött ebbe az Isten háta mögötti kis porfészekbe, mert előző iskolájában, Tokióban szerzett egy olyan „tapasztalatot”, mely örökre megátkozta. Ő olyan típusú srác, aki a gyengékkel szívesen élcelődik, és előszeretettel tölti ki másokon saját frusztrációját. Az egyik ilyen áldozata azonban a folyamatos szekírozások miatt öngyilkos lett, leugrott a suli teraszáról. Így Masayuki retteg a magasságtól.

Ezt a három, teljesen eltérő személyiságű fiút végül egy közös élmény fogja összekapcsolni: megtapasztálják, hogy szellemükkel kilépve a testükből felfedezhetnek egy olyan spirituális világot, melyben halottak szellemei időznek. Ez fogja összekovácsolni, és örökérvényű barátságban egyesíteni őket.
De természetesen az ő személyes drámáik mellett megjelennek olyan érdekes gondolatok is a műben, melyek Masamune Shirow eddigi szinte összes munkáját áthatják. Pl.: az emberi teremtőerő mindenhatóságába vetett hit, környezetünk elpusztítása, a nagyfokú gépesítés, számítógép/játék függőség. Ezek mind a technika oldalát érintik a sorozatban, de emellett az emberi pszichével kapcsolatosan különös elméletek is megjelennek pl.: a limbikus-rendszer működési zavarai, az illúzió és a valóság közötti határ, illetve egy misztikus, népi hiedelmekkel, babonákkal teli, a mai modern reális, mindenre tudományos magyarázatot kereső társadalommal szembe állított szemléletmód, értékrendszer.

A Ghost Hound kellemes ötvözete mindezeknek, és szinte lehetetlen felállni előle, annyira adja minden rész magát a folytatásért. Ami még nagy pozitívuma az animének, hogy minden rész végén egy rövid pszichés jelenség, vagy zavar magyarázatát is hallhatjuk, sőt a történet során többször is, vagy egy tudós kutató, vagy egy pszichológus szájából hallhatunk szakszerű magyarázatot egy-egy kifejezés kapcsán.

Amik még fokozzák az élvezhetőséget: az animáció, a zene, és a vágások, a dramaturgia. Az animáció nagyon szép, részletes, realisztikus a háttereket tekintve. A hangulatot csak fokozzák a különféle efektek, gyors vágások, melyek az érzelmi fokozásért is felelősek. Pl.: egy hulla ajkaira repülő légyre fókuszál felvételek, ami rendkívül érzékletes, és kellően bizarr hatást kelt. A zene pedig csak rátesz még erre is egy lapáttal. Különösen a háttérzenéken túl, az endinget emelném ki, mely egy csodaszép lírai szám, azt hiszem sokáig a kedvenceim közé fog tartozni.

Mindent összegezve, a Ghost Hound egy rendkívül összetett anime, melyhez akár még ennél sokkal bőségesebb leírást is lehetne készíteni, de persze nem akarok minden részletébe belemászni, ráadásul a történet fordulatait se szeretném felfedni, hiszen teli van váratlan összefüggésekkel, amik tartogatnak sok-sok meglepetést a nézőnek a sorozat folyamán. Így hát, elsősorban a műfaj kedvelőinek ajánlom, és azoknak akik egy összetett, komoly, kicsit érett gondolkodást igénylő animére vágynak. Nálam elérte a 10/10-es szintet, és el is indított egy hullámot, ami miatt hasonló gondolatisággal kreált műveket kezdtem el nézni, mint pl.: a Texhnolyze, a Boogipop Phantom, a Paranoia Agent… hmm meg még találtam egy pár érdekes darabot. Majd ezekről is jelentkezem később bejegyzésekkel. Addig is kellemes őszi szünetet mindenkinek!

Adatok

  • Japán cím: Shinreigari
  • Angol cím: Ghost Hound
  • Típus: TV-sorozat
  • Terjedelem: 22 epizód
  • Műfaj: dráma, horror, rejtély, pszichológiai, természetfeletti, sci-fi, cyberpunk
  • Megjelenés: 2007-2008
  • Original Work: Masamune Shirow
  • Rendező: Ryutaro Nakamura
  • Zene: TENG
  • Karakter design: Mariko Oka
  • Stúdió: Production IG, WOWOW
  • Opening: „Poltergeist” ~ Mayumi Kojima
  • Ending: „Call my name” ~ Kazenari no Oka
  • Honlapok: ANN, Hivatalos Honlap, AnimeAddicts (hun), Aoi Anime (hun)
(Visited 192 times, 1 visits today)