Különleges hangulat, vízen úszó hajóvárosok, kettészakadt civilizáció és az emberség felfedezése az elhidegült technológia rabságából kilépve. Mechacsaták, letűnt korokat idéző zubbonyok és kalózok. Üdvözlet a 2013 tavaszán indult Suisei no Garugantia világában, ahol az akció és a gyengéd érzelmek találnak keserű boldogságban egymásra, ahol Urobuchi Gen egy teljesen új oldalát mutatja meg, hiszen egy alternatív világ felszíne alatt mesél olyan reális dolgokról, mint a céljainkért való küzdés, vagy a soha fel nem adást hirdető kitartás. (Megjelent a Mondo Magazin 2013 októberi számában.)
Egy „Békeszigetre” csöppent „robotkatona”
Egy világűrben létesült katonai diktatúrában élik az agymosott emberek csatáktól terhes mindennapjaikat. Életüket mesterséges intelligenciák irányítják, döntéseiket – vonatkozzon az a biológiai folyamataikra, vagy elnyomott érzelmeikre; – gépek hozzák. E magasan fejlettnek tűnő rideg civilizációt a Galaktikus Emberi Szövetség fogja össze, amit egy gyilkos ellenség próbál végleg megsemmisíteni, név szerint a Hidiāzu.
Ezek az óriás tintahalakra és virágokra emlékeztető lények rikító színekben, milliónyi utóddal a hátuk mögött ostromolják a szinte robotok szintjén élő, genetikailag tökéletesített emberi fajt. Az emberiség kötelékében szolgál a mindössze 16 éves Redo (Ishikawa Kaito) zászlós is, aki az egyik bevetésén éppen mecha gépezetével, Chamberrel, egy végzetes manővert követően, 6 hónapos gyógyító hibernációra kényszerül. Mikor Redo magához tér, egy óceánnal borított bolygón találja magát. Felette az általa soha nem látott kék ég ragyog, míg őt és gépezetét egy Gargantia nevű flotta halássza ki éppen a víz mélyéről.
Redo ugyanis a Galaktikus Emberi Szövetség által évmilliók óta megsemmisültnek hitt Földön találja magát. A spártai kiképzéshez (ahol a gyengékre halál, az erősökre élet vár) szokott fiú egy saját nyelvétől, kultúrájától, „neveltetésétől” teljesen eltérő, idegen környezetben kénytelen hát életben maradni.
Szerencséjére az óriási úszóváros, Gargantia, és annak békés lakói a technikai visszamaradottságukkal párhuzamosan (kisebb-nagyobb incidenseket, kommunikációs félreértéseket követően) nyugodt lélekkel fogadják be az ideges, mindig harcra kész srácot, aki hirtelen nem tud mit kezdeni magával. Hiszen itt nincs háború, nincs ellenség kit meg kell semmisítenie. A szabad döntést, az élet valódi értelmét, a tetteinkért való felelősség vállalást egy futárként dolgozó életvidám lány, Eimī (Kanemoto Hisako) segítségével fedezi fel végül hősünk. Ám a Föld sokkal több borzongató titkot tartogat Redo számára, mint ahogy azt az első rész sugárnyaláboktól kísért forgatagából hirtelen a dolgos hétköznapok nagyon is emberközeli bemutatására váltó cselekmény sejtetné.
Egyszerűség, értékes mondanivalóval
A sorozat 13 epizódja alatt a háború valódi arcáról, a technika létjogosultságáról az életünkben, a szerelemről, a családról, a munkáról, az ember és társadalom viszonyáról szerez új ismereteket burokban nevelkedett főszereplőnk. Redo lassan tanulja meg azt, hogy milyen valóban embernek lenni, milyen tartozni valahová, milyen szeretni. Így lesz ez a sci-fi és mecha műfajú sorozat a romantikus, dráma, néha slice-of-life, de az akciót sem szögre akasztó menetével egyszerre elgondolkodtató és szórakoztató. Semmi olyan elemet nem vonultat fel ugyan, amit ne láttunk volna más szériákban, mint például a Noein, a Bōnen no Zamudo, vagy a Shangri-La (ezeket az animéket azért is említem, mert alternatív világukkal, régmúlt időket idéző kosztümjeikkel képviselnek olyan sci-fi animéket, amik a Suisei no Garugantia stílusára emlékeztetnek).
Azonban kiváló dramaturgiai építkezés mellett, kellő helyen betett fordulattal, meghitt, vagy éppen szívet szorongató pillanattal képes az anime a képernyő elé szegezni. Személy szerint a legjobban az tetszett, hogy Redo a földi nyelvet nem egyik pillanatról a másikra tanulta meg, hanem ennek viszonylag sok időt szenteltek, ugyanez él a beilleszkedésére is. Mindez reálisabbá tette ezt a fikciót.
A Production I.G. gyönyörű, a mechákat tekintve a Robotics;Notes-ra emlékeztető dizájnnal tárta elénk ezt a fejlődéstörténetet, aminek a 13 részes csomag tökéletes terepet nyújtott a kibontakozásra. A rendező, Kazuya Murata és a fanokat izgalomba hozó alkotásokról ismert Urobuchi Gen (Fate/Zero, Mahō Shōjo Madoka Magica, Psycho-Pass) közös erővel tette le az asztalra ezt az ízig-vérig saját ötleteikből táplálkozó animét.
Üzenet a kiváló látvány mögött – Feladó: A készítők
Kazuya Murata egy interjúban nyilatkozta azt, hogy a történetet valójában két generációnak szánták. Egyrészt a tiniknek, akik a felnőtté válás megállíthatatlan ösvényén kullogva kénytelenek önállósodni, a társadalom, a munkaerőpiac tagjává válni. Ez az út azonban nem mentes a kudarcoktól. Hány olyanról hallunk, vagy akár saját bőrünkön tapasztaljuk meg azt, hogy falba ütközünk, elutasítanak minket. Ezzel az animével Redo beilleszkedésén keresztül akarnak a készítők bíztatni minket arra, hogy ne aggódjunk. Ha nem sikerül valami, próbáljuk újra, vegyünk erőt magunkon és bátran hozzunk saját döntéseket. (Redo mechája a serdülő gyermeket, míg felettese gépezete a felnőtteket szimbolizálja dizájnjában – az alkotók elmondása szerint.)
Másrészt, a húszon felülieknek már egy, talán a fukushimai katasztrófa fényében is aktualizálható mondanivalót szánnak: „Történhet akármi, de ha mi emberek összefogunk, bármin túlléphetünk és együtt építhetünk egy új, jobb jövőt.” – Ezek a felemelő szavak fogyaszthatóan és könnyen interpretálhatóan kerültek bele az animébe.
Kazuya Muratát az emlegetett interjúban arról is kérdezték, hogy a sci-fi műfaj terén milyen meghatározó élmények érték korábban, amik esetleg a Suisei no Garugantia világára kihathattak. Ő a Harmadik típusú találkozások (1977), a Stalker (1979), a Szárnyas fejvadász (1982), a Brazil (1985) élőszereplős filmeket, illetve az Uchū Senkan Yamato (Space Battleship Yamato) és Mirai Shōnen Konan című animéket sorolta fel erre. Kijelentette ugyan, hogy konkrétan nem akar egyik klasszikusra se egyértelmű referencia bélyeget nyomni, ezek az ő személyes kedvencei.
Urobuchi Gen közreműködése ebben a projektben azonban meglepő volt, hiszen ilyen jellegű történeten még a Nitroplus berkeiben sem dolgozott még. Ellenben könnyű dolga volt, hiszen Kazuya vízen úszó városos képzetével és Urobuchi alapkoncepciójával a cselekmény egy megtáltosodott paripa erejével bontakozott ki kooperációjukban. Kazuya egyébként két rendezése miatt tart számot hírnévre, mégpedig a Fullmetal Alchemist: Milos no Sei-Naru Hoshi és egy japán zenei banda, a TWO-MIX White Reflection című dalához készített animés videoklipjével, amiben a 70-80-as évek USA-ja elevenedik meg. (YouTube szörcs javasolt a retro animék kedvelőinek.)
A sorozat népszerűségét mutatja, hogy idén októberben bejelentették a folytatását, emellett egy az animét adaptáló mangasorozat is indult belőle, plusz, az anime világát egy Verdurous Planet: Mizuhana no Bellows című, előzményeket bemutató manga is továbbbővíti. Ráadásképpen a fokozatosan megjelenő Blu-ray kiadványokhoz 2 ráadás OVA epizód is világot látott, ami Redo és Eimī, valamint barátaik múltját boncolgatják a romantika, a dráma és az emberség jegyében.
[Rajzosok figyelem!] A redjuice-nak (Guilty Crown karakterdizájnere) is hírnevet hozó www.pixiv.net-en a Garugantia indulásakor hirdettek egy karakterdizájner versenyt, amire 900 beérkezett pályamű közül Kazuya és a Production I.G csapata 12 győztest választott ki végül. A kiválasztottak karakterei (nemcsak japánoktól) mind megjelentek az anime 13. epizódjában! Nincs is ennél nagyobb lehetőség a rajzos tehetségek felfedezésére. Érdemes figyelni az oldalt, mivel folyamatosan hirdetnek ilyen megmérettetéseket.
A Suisei no Garugantia egy igen széles célközönségre fókuszálva próbál több pozitív üzenetet is közvetíteni felénk a maga könnyednek, hol drámainak tűnő fantasztikus történetében. Tökéletes példa arra, amikor a mi világunktól távol eső fikción keresztül szólnak hozzánk tudatosan a készítők, mindezt pedig élvezhető, izgalmas és látványos formában teszik.
Garai Tímea (Fullmoon)
Suisei no Garugantia
(anime, 2013)
Eredeti alkotó: Urobuchi Gen és Murata Kazuya
Rendezte: Murata Kazuya
Forgatókönyv: Urobuchi Gen, Saaku Gan, Kaicho Norimitsu, Nanasino Torico, Tanimura Daishiro
Stúdió: Production I.G.
Hossza: 13 x 24 perc + 2 x 24 perc OVA
Suisei no Garugantia
(manga, 2013)
Eredeti alkotó: Urobuchi Gen és Murata Kazuya
Írta: Oceanos
Rajzolta: Mitogawa Wataru
Hossza: 2 kötet eddig
Pillanatképek / Screenshots [nggallery id=329]
Anime adatok
- Japán cím: Suisei no Gargantia / 翠星のガルガンティア
- Angol cím: Gargantia on the Verdurous Planet
- Rendezte: Murata Kazuya
- Forgatókönyv, eredeti történet: Urobuchi Gen és Murata Kazuya
- Eredeti karakterdizájn: Naruko Hanaharu
- Karakterdizájn: Tashiro Masako
- Zene: Iwashiro Taro
- Megjelenés: 2013. tavasz
- Típus: tv-sorozat
- Terjedelem: 13 epizód
- Műfaj: akció, mecha, romantikus, sci-fi
- Stúdió: Production IG
- Hivatkozások: ANN (eng); AniDB.net (eng); MyAnimelist (eng); Hivatalos honlap (jp); Wikipedia (eng); Anime Addicts (epizódok magyar felirattal)
Az egyetlen anime, amit úgy láttam, hogy a végével kezdtem. Érdekes módon én nem látom benne azt a nagy leülést a sorozat közepén, amire a legtöbben panaszkodnak. Még így sem, hogy akaratlanul, gyakorlatilag céltudatosan kerestem és féltem tőle. Amit nem hiányoltam volna belőle, az ilyen szabvány tengerpartos, fürdőzős részek, amiről ötletem sincs, hogyan tudták még ide is belepasszírozni, tekintve hogy egész életüket a tengeren töltik. Viszont minden animében megvan ez az epizód (nem is értem, miért nem unják meg), így szimplán ment ezzel is a fogyasztói igények után. Korrekt darabnak tartom.
*_* ugye? nekem is végig tetszett, nem volt benne uncsi rész egyáltalán. Fürdőruhás jelenet: kihaghatatlan az tuti :D.