Gyönyörű animációval, antigravitációs mellekkel megpimpelve indult 2016 januárjában a Hai to Gensou no Grimgar című fantasy anime. Ám hiába a kígyósuttogást kölcsönző, Harry Potteres nyitány, vagy a Hercegnő és a kobold csúf szörnyeinek modernizált grafikája, a történet erőtlen, mint a Kryptonittal falhoz vert Superman. Vagy talán az volt a készítők szándéka, hogy megteremtsék a világ (leg)slice-of-life-osabb fantasy animéjét? Hát, akkor sikerrel jártak.
► A SZTORI
Az anime egy 7 kötetes light novel adaptációja, de indult már belőle manga is. A sorozat az A-1 Pictures munkája. A stúdió előtt le a kalappal, hogy ilyen szép sorozatokat tud kiadni, főleg egyszerre kettőt! Hiszen a Boku dake ga inai machit is őt viszik ebből a szezonból, és az az anime is csodaszép. Megéri követni a stúdió műveit!
Immár a hatodik részénél tartó Grimgar még nem produkált áttörést. Pedig a fantasy klisékből mindent bevetettek a készítők a siker érdekében. Kapásból az Utawarerumono (2015 októberében indult) amnéziás expozícióját vették kölcsön azzal, hogy klisés karaktereiket bedobták egy középkori környezetbe. A fiataloknak nincs múltja, nem tudják honnan jöttek, hogy kik is ők. Ám eme Útvesztősen frappáns fordulat után kiderül, hogy hőseinknek hat fős guildekbe kell állniuk, és mint bármely más RPG játékban, egyre erősebb ellenfeleket kell legyőzniük, új skilleket kell tanulniuk és jelvények gyűjtésével kell a helyi katonai légióban előre jutniuk. Az ellenség a kardforgatás gyakorlására is alkalmas koboldhorda, kiknek megölésével tudnak hőseink pénzt, és így megélhetést biztosítani maguknak. De hogy ki hozza a szabályokat, és miért kell főszereplőinknek beállnia a „játékba”? Miért nem fognak össze és adják önellátó gazdálkodásra a fejüket a helyett, hogy nap, mint nap életveszélyes portyákra indulnak a pénzszerzés reményében? Miért lesz minden meghalt fiatal zombi, és ezt mégis miért nem fejtik ki jobban? Rejtély. Az anime világában semmit sem magyaráztak meg eddig. És az a legfurcsább, hogy a csodaszép animációja miatt ezt (nehezen ugyan), de mégis meg lehet neki bocsájtani.
► A KARAKTEREK ÉS AZ ANIMÁCIÓ
Bár nem akartam az egész cikket a Grimgar animációjára felhúzni – főleg, hogy annak járt volna külön bekezdés is – de egyszerűen ez az, ami eladja az egész sorozatot. És hihetetlen, de tényleg ezerrel hozzátesz a karakterek szerethetőségéhez és bájához az, ahogy kinéznek és mozognak. Egyszerűen az animét csak úgy lehet nézni, hogy csillogó szemmel csüngünk minden egyes jeleneten, és teljesen mindegy mi történik – lényegében semmi – egyszerűen beszippant a csodásan megrajzolt világ hangulata. Pedig rettentően klisés – már írtam, tudom – a karakter felhozatal:
A történet mesélője és főhőse Haruhiro (Hosoya Yoshimasa), akinek helyén van a szíve, elég ügyes, de inkább másra hárítja a komoly döntések terhét. Ő az ellenséget hátulról ledöfő tolvaj kaszt tagja. Guildjének vezetője a karizmatikus, kedves és rettentően intelligens Manato (Shimazaki Nobunaga), aki gyógyító mesterként erősíti csapatukat a nyilvánvaló stratégiai vezetői tisztje mellett. Az állandó galibát a folyton hencegő Ranta (Yoshino Hiroyuki) generálja, aki a fekete lovagok feketelovagja, míg a nyugalmat és a masszív erőt Mogzo (Ochiai Fukushi) képviseli. De a fiúk után ott vannak még a csapat női tagjai is: az íjásznak pocsék, de alapvetően mindig vigyorgó és csintalan Yume (Komatsu Mikako), és a varázslóként háttérbe húzódó és szégyenlősen halkszavú Shihoru (Terui Haruka).
És ha már a lányoknál tartunk. Ennyire klisés és egyúttal szép fanservice-t ritkán látni ilyen minőségben testet ölteni. A két lány a tipikus kis mell-nagy mell kontraszt mentén született, mini ruhájukból szinte minden kivillan olykor a fiúk nagy örömére. Ám most jön a fordulat! A készítők gondoltak az uniszex jegyében a nőkre is, mert hihetetlenül izmos és bishi szépfiúkat rajzoltak. És a legmegdöbbentőbb, hogy a srácok vastag (és izmos) nyaka az, ami a leginkább megfogott. Komolyan.
► A RENDEZÉS
Ambivalens. Röviden. Kicsit hosszabban? Nem jó, tényleg. Nem találták el a ritmust. Egy mozgalmasabb rész után jön egy teljesen hétköznapi, csak evéssel, vásárlással és beszélgetéssel foglalkozó pihenőnap, aztán olyan is megesett, hogy az epizód kellős közepén megálltunk öt percre. Öt percig szólt az anime egyik betétdala, és nem láttunk mást, csak hogy egy helyben állnak a hőseink és egy loopolt jelenetben lengeti a szél a hajukat, köpenyüket. Ennnyi. Ami a legrosszabb: hiába a sok dráma és szenvedés – ó, ez egy slice-of-life agónia történet a javából – nincs súlya a drámának. (Az eddigi hat rész alatt talán a bekezdéshez mellékelt könnyes – és kissé erotikus – jelenet volt a legközelebb ahhoz, hogy érzelmet csikarjon ki a nézőből.)
► AJÁNLÓ
Aki egy benyugtatózott SAO hasonmásra kíváncsi, amiben digitális kijelzők és online jelvények helyett egy realisztikusabb fantasy-középkori világ uralkodik, és nem bánja, ha lassú mederben folyik a cselekmény, annak még talán szerezhet kellemes perceket ez az anime. Ám aki az igényesebb történetek híve, vagy több izgalmat vár egy animétől az inkább messze kerülje el ezt a sorozatot. Bár a Grimgar abból a szempontól jó, hogy naturalisztikus a koboldirtás benne. Itt tényleg folyik a vér, röppenek a testrészek, és nagyon groteszk az, ahogy ártatlan hőseink gyilkosok lesznek – kihagyott ziccer, hogy ezt a angstet rejtő meghasonulásra nem csaptak le a készítők! Összegezve, lenne benne potenciál, de nem éltek vele eddig a készítők. Nem valószínű, hogy a hátralevő hat részben dobbantanának nagyot, de reménykedjünk. A látvány mindenesetre meghálálja a ráfordított időt.
Jobb, mint a SAO, de ez nem dicséret, hanem inkább vigasz a készítőknek.
S nálam ne az volt a baj, hogy lassú volt, hanem a többi, amiket írtál.
Jó cikk lett! 😉
Amúgy tudtad, hogy az Assassination Classroom mangának 5 hét múlva vége (pontosabban még 5 fejezet és vége)? A Lerche pedig szerencsére nem fillerezi, hanem végig megy a történeten, s a második évad magába foglalja a befejezést. Mondjuk nem értem, ez valami új fétis a WSJ-nél, hogy 5 fejezettel a vége előtt jelentik be egy sorozatuk végét?
Ó nem követem az Assassination Classroomot :D, nem fogott meg a humora, úgyhogy anno a második részig jutottam.
Sorozat vége bejelentés: hmmm jó kérdés! Lehet marketing fogás, hogy ösztönözzék az embereket arra, hogy megvegyék az eddigi részeket, és kövessék az újakat a lezárásig. Végülis ebből addig tudnak pénzt csinálni igazán, amíg fut. Ha véget ért, akkor az anime tudja feldobni még az eladásokat. (Ez mind csak találgatás, de foglalkozási ártalom miatt közelítem meg mindig így a témát :D. Marketingesként, én azt csinálnám, amit ők.)
Terveznek még valamilyen adaptációt hozzá?
Úgy tudom lesz még egy live-action film, de ennek jobban utána kell néznem.
Viszont ami a legviccesebb, hogy a Dragon Ball-t a GT befejezése után kb 11 évvel később vette elő újra a Toei egy OVA erejéig, majd jöttek a filmek 2013-ban és 2015-ben, melyek persze mind 3 milliárd yen felett taroltak – más kérdés, hogy minőségük és DVD/Blu-Ray eladásaik siralmasak voltak (pedig én nem is vagyok hardcore DB rajongó).
Hát ez a business nehézsége. A rajongókat sem lehet megvezetni örökké. Ők értékes adaptációt / folytatást akarnak. Nekem a Sailor Moon Crystal volt ilyen élmény. Imádtam, követtem, de ez az új anime katasztrófális lett – mind animációját, mind a történetét nézve. Úgyhogy ha folytatják is újabb rókabőr lehúzás szinten, sokszor jobb taktika lenne hozzá adni a sztorihoz mindent beledobva. 🙂
Dragon Ballnak az új sorozatból egy részét néztem meg, de az nagyon pozitív csalódás volt. Nem tudtam hogy ekkkora trollok a karakterek. 😀 Imádtam őket. Persze gondolom a többi rész nem volt ennyire slice-of-life.
Jaj, a Sailor Moon Crystal, ne is mond! Ráadásul most jön tavasszal a második évad!
Mondjuk azért meg kell jegyezni, hogy a Sailor Moon Crystal sokkal hűbb az eredeti mangához, mint a régebbi sorozat – tehát igen, a látvány, a karakterek személyisége és a történet mind ilyen volt az eredeti Sailor Moon mangában, s a „monster of the week” szörnyeknek semmi nyomuk nem volt a mangában, azt a Toei találta ki fillerezésre.
Nekem az új Dragon Ball nagyon nem jött be. Ennek oka a slice of life (nem baj, ha vannak ilyenek egy shonen harc mangában, de csak akkor van létjogosultságuk, ha mint átvezetőkként vannak bennük s nem veszik el a helyet a harctól meg a történettől), a gyenge 2013-as és röhejes 2015-ös filmek még bénábban való beleolvasztása meg úgy az egész koncepció. Bevallom, a GT jobb volt, mint ez a „Super”.