Van, amikor egy animét már a címe leír teljes egészében, és van, hogy hiába tudjuk előre mire számíthatunk, mégis okoz meglepetéseket. A Gunslinger Girl pont ilyen. A címe ellenére nem áll be a „cuki kislányok fegyverrel hadonásznak” témájú sorstársai közé, hanem új megközelítéssel teremt egy szokatlanul drámai és megrázó történetet, ahol az akcióval szemben fontosabbak az emberi kapcsolatok, ahol a fegyverropogtatás helyett, inkább morális kérdések durranak az arcunkba.
Az anime, ami megtörte a korábbi konvenciókat
A moe kislányok katonaként vagy éppen bérgyilkosként való szerepeltetése az animékben van olyan régi toposz, mint a mecha zsánere. Éppen ezért nehéz valami újszerűvel kirukkolni a témában. Főleg úgy, hogy az alkotókat ne érje a lolicon és a pedofília vádja. Ha már szántszándékkal ülnek fel a készítők az ecchivel teli gyorsvonatra, az megbocsájtható vétek, de ez az esetek többségében ez nem eredményez túl mély történetet lsd. Vividred Operation és Strike Witches.
A Gunslinger Girl című manga Aida Yunak hála, sikeresen elkerülte a látens gyermek pornográfiának kijáró megbélyegzést, sőt, olyannyira mentesült a fanservice bármilyen elemétől, hogy feledtetni tudja az olvasóval azt, hogy itt kawaii diáklányok gyilkolnak. A Kyōto Animation moékkal felduzzasztott diadalmenete óta szokatlan mai szemmel egy olyan mangát/animét látni, ami nem azért jó, mert cukik a főszereplők benne – bár a karakterdizájn határozottan az erőssége-; hanem azért abbahagyhatatlan, mert provokatív és emberi.
Ez lenne a Gunslinger Girl, ami mangaként 2002-ben, animeként 2003-ban kúszott fel az ínyenc animefogyasztók bakancslistájára.
A gyermekkatonaságról tabuk nélkül
A Gunslinger Girl mangában és animében is erős, bár mindkettőnek vannak apróbb gyengeségei is, de először jöjjenek a pozitívumok.
A cselekmény mozgatórugója egy látszólag szociálisan érzékeny állami vállalat, ami Olaszország fogyatékos fiataljait segíti. Ám valójában olyan elárvult gyermekeket vesz a szárnyai alá, akikből agymosás után tökéletes fegyvereket kovácsol. Szó szerint. Mert a lányok testét kiborg alkatrészekkel teszik legyőzhetetlenné. Ezután a leánykák ex-kiképző tisztek, zsaruk és más erőszak szervezetek munkatársai irányítása alatt az olasz kormány piszkos ügyeit rendezik el, legyen az egy politikai rivális likvidálása, terroristák kiiktatása vagy leszámolás egy maffia-hálózattal.
Eddig nem sokban tűnik másnak, mint a hasonló felállással dolgozó animék sora, ám van még egy árnyoldala a szuper loli katonalétnek: a kislányokat arra kondicionálják, hogy mentoruk minden szavának engedelmeskedjenek és akár meg is haljanak érte, ha kell. (Mentorukat egyébként az olasz fratello szóval nevezik a szervezetnél, ami magyarul bátyust jelent.)
E kegyetlen alapszitu hozná magával a következő kliséket: az akció hátán lévő akciót, a hidegvérű gyilkosságokat és az angstot.
Az angst egy német kifejezés, egy olyan lelkiállapot megnevezésére, amikor a főszereplőn a szorongás, az őrület és a félelem lesz úrrá. Animékben Ikari Shinji a tökéletes megjelenítője, aki a Neon Genesis Evangelionban kattant be részről-részre.
A Gunslinger Girl nem a felsoroltakkal játszik. Akció ritkán van benne, bár ha megesik, az igazán látványos és realista – realista olyan értelemben, hogy a golyózáporban a lányokat mindig eltalálják és ilyenkor súlyosan is megsebesülhetnek. Nincs a sebezhetetlenség illúziója a levegőben. Az érzelmek közül pedig szerencsére nem az angst dominál (erre úgyis egy rakat anime épít), hanem a fratellók és a „lányaik” kapcsolatára.
Valahol hihetetlenül borzasztó azt látni, hogy a kislányok ártatlanul, bízva tetteik helyességében, szó nélkül engedelmeskednek a parancsoknak. A szeretett személy egy-egy dicsérő szaváért bárkit képesek megölni, és mindezt üres tekintettel hajtják végre. Ezekkel a sorokkal nem lehet teljesen átadni az anime által kiváltott érzéseket, de talán így tudnám még megfogalmazni: van egy karakter, akit kedvesnek, szerethetőnek érzel, és egyszer csak egy morálisan megkérdőjelezhető tettet hajt végre mosolyogva, amit a józan eszed elítél, de a szíved majd megszakad. Talán ilyen lehet az, amikor gyermekek kényszerülnek ölni a háborúban.
Ezt a brutalitást fokozza az, hogy az erőszak explicit és egész képernyőt kitöltve jelenik meg. Legyen szó egy fejbelövésről, vagy egy golyó ütötte sebről. A mostani animék látványát uraló cenzúra itt meg sem jelenik, éppen ezért kellő érettséggel érdemes nekiülni.
Kiváló anime, de nem mindenkinek
Mint minden alkotást, a Gunslinger Girlt is érhetik negatív kritikák. Bármilyen jó is a témája és sokkoló a kivitelezése, akadnak benne gyengepontok.
Bár a lolicon életérzés sokáig hiányzik a mangából, végül mégis felült az olcsó eladhatóság érdekében Aida Yu az ecchi gyorsvonatra, ha annyira nem is nyíltan, mint a műfaj nagyágyúi. Az animeadaptációkat sem kímélheti a bíráló tekintet: hiába végzett csodás munkát a Madhouse az anime első évadánál, sajnos a második évad grafikailag minősíthetetlen lett. (Idő és erőforrás hiányában az Artland vette át az anime folytatását, sőt, új rendezőt, forgatókönyvírót és seiyuu gárdát is szerveztek az animének – ez sajnos továbbrontott a helyzeten).
Az első évad nagyszerűségéből vesz el a vontatottság motívuma is. Mai animékkel összehasonlítva, a Gunslinger Girl túl sokat dolgozik állóképekkel és kevés nézőpontot használ, ezért a pörgéshez szokott tekintetnek unalmas lehet, főleg az első két epizód. Az epizodikus történet sem tesz sokat azért, hogy egy összetettebb históriát kapjunk, de az, hogy minden rész más lányra koncentrál és ez idő alatt mély érzelmeket tud felépíteni és kiváltani – nagyon ügyes húzás. Az animék szofisztikált oldalát domborítja ki szerencsére a messzemenően igényes zenei aláfestés, amit a The Delgados, Lia és Kokia szolgáltat, a felismerhető itáliai városképek (Róma, Milánó, Firenze) pedig extra elemként tárják elénk e borongós hangulatú animét.
Kellő mérlegelés és a korhatár átgondolása után érdemes az anime megnézése mellett, vagy ellen dönteni. Különösen akkor, ha látványos akció helyett inkább az emberek közötti kapcsolatok érdekelnek.
Például az, ahogy egy idegen lányt hogyan kezel gyermekeként egy férfi, vagy éppen csak a gyilkos fegyvert látja-e benne. Vagy éppen az, hogy miként akarja egy gyermek emberségének maradványait megragadni abban a mesterséges szeretetben, amit egy ismeretlen iránt érez. (Ráadás motiváció a fegyvermániásoknak: a lányok fegyverei hátborzongatóan valósághűek!)
Gunslinger Girl
- [manga, 2002-2012] Írta és rajzolta: Aida Yu Hossza: 15 kötet (anime, 2003)
- [anime, 2003] Eredeti alkotó: Aida Yu Rendezte: Asaka Morio Stúdió: Madhouse Hossza: 13 x 24 perc
- [anime, 2008] Eredeti alkotó: Aida Yu Rendezte: Mano Rei Stúdió: Artland Hossza: 13 x 25 perc + 2 x 23 perc OVA