King of Thorn / Ibara no Ou / いばらの王 (mozifilm; 2009)
A King of Thorn manga sorozatnak nagy rajongója vagyok tavaly január óta (ismertetőm). A 6 kötetes, zseniálisan fordulatos és mozgalmas képregény sztorit végre mozifilmben is élvezhetik a hozzám hasonló rajongók, hiszen 2010 májusában megjelent DVD-én, és azóta már Blu-rayen is. Kicsit megkésve ugyan, de eszembe jutott megnézni az adaptációt, amely felemás módon sikerült: a manga összetett történetét leegyszerűsítették, de helyette kaptunk egy 110 perces akció futamot gyönyörű animációval.
Csipkerózsika rémálma
A történet 2015-ben indul, amikor egy titokzatos járvány súlytja az emberiséget. Ez a Medúza-vírus, amely kővé változtatja a fertőzöttek, a terjedési sebessége pedig mindent felülmúl. Az emberiség utolsó reménye, hogy 160 embert 100 évre hibernálnak egy skóciai kastélyban, abban bízva, hogy amikor a kiválasztottak felébrednek, akkor már meg lesz a vírus ellenszere. Az alanyokat véletlenszerűen hívják be, közöttük van az alig 15 éves Kasumi Ishiki (Kana Hanazawa), akit ikertestvére Shizuku (Eri Sendai) kísér el utolsó útjára e világban. A hibernálás megtörténik, és mint Csipkerózsika, Kasumi mély álomba merül. Ám nemsokára magához tér, és egy kaotikus világban találja magát: a kastélyt különös zöld szörnyek, növények lepték el, embernek pedig írmagja sem maradt. Vele együtt felébred a többi hibernált páciens is, de közülük csak hatan élik túl a szörnyek invázióját. Mi történt a világgal? És hogyan jutnak ki hőseink e rémálomból? A Grimm testvérek örök gyermekmeséje, a Csipkerózsika szolgál misztikus keretként a történethez, amely szeretetről, a tudatalatti működéséről és az álom az álomban allegóriájára építve halad előre.
Elvesztett komplexitás, de akciódús álom hajsza
A 2002-2006-ig fútó manga ismerete nélkül a történet zavaros lehet, de aki először a filmmel kezdi a mazsolázgatást, annak nem árt többször visszanézni a jeleneteket, hiszen az események pörögnek, és minden apró részletet kirakós játékként kell a helyére tenni. Mivel Yuji Iwahara (King of thorn alkotója) mangáját én is pont 1 éve olvastam, így bele kellett lapozgatnom, mivel fontos összefüggések kimaradtak a mozifilmből, a meghatározó karakterek pedig háttérbe szorultak a létszám csökkentés mellett. A több főszereplős (ensemble) képregény történetből lett egy főszereplős sztori line-unk, ami a terjedelmet tekintve nem is baj. Mivel Kasumi karaktere a meghatározó, így egyértelműen az ő jellem fejlődésére, és a körülötte lengő rejtélyekre került a hangsúly. Azonban nem szerepel a filmben a manga egyik meghatározó főgonosza Zeus, valamint a kis orosz kislány, Alice (Misaki Kuno) belépése is minimálisra redukálódott. A Kasumi melletti hat túlélő háttere teljesen elsorvadt, így a személyes drámák, életutak nem kerültek előtérbe, mindenki csak egy adalék karakter lett, akik Kasumit támogatják valamilyen formában, ráadásul az eredeti történettől is eltér a movie több helyen, a végszó pedig egy alternatív befejezést kapott.
Az animáció ezzel ellentétben gyönyörű. A pörgős, a beavatatlanoknak követhetetlennek tűnő történet mellett ez az egyik erőssége, bár az sem mellékes, hogy ötletesen játszanak a szereplők érzelmeivel az alkotók, és az álom-valóság közötti határ illékony elmosodásával. A karakter dizájn (Hidenori Matsubara készítette) követi a manga rajzait, de a mozgásokon és a szörnyeken kirívóan látszik a számítógépes grafika, ami néha levon az élvezhetőségi faktorból. Ezt ellensúlyozza a környezet szemrevalóan részletes ábrázolása, a skóciai kastély minden négyzetcentimétere életre kell, a klasszikus festmények látványa simogatja a művészet szerelmeseinek lelkét, igazi autentikus élményt teremtve.
A zenei aláfestés hangulatos, igazi mozifilm élményt ad, csak a pár erős zongora szólón és kórusművön túl bő repertoárt nem kapunk. A film végén felcsendülő dal azonban kárpótolta ezt a hiányosságot, Misia „Edge of This World” című számát még mindig dúdolgatom.
Átlagos remix egyveleg, vagy fordulatos túlélő túra?
Érdekesség, hogy a film először külföldön debütált, nagyobb-kisebb nemzetközi filmfesztiválokon, így például nálunk is levetítették tavaly az Anilouge Nemzetközi Aimációs Filmfesztivál keretében. Az eredti mangát pedig 2008-ban beválasztották a 10 legjobb tizenéveseknek szánt képregények közé angol nyelvterületeken. Ugyanis Yuji Iwahara munkáját rengeteg pozitív kritika kísérte, hiszen egy viszonylag nem egyedi történetbe mégis bele tudott csepegtetni olyan sci-fi és horror elemeket, fordulatokat melyek nem zavarják össze az olvasót, ugyanakkor komplexebbé, és logikusan felépítetté teszik a néhol elgondolkodtató történetet. A kevésbé összetett mozifilm adaptációt pedig jelölték a 4. Asia Pacific Sreen Díjra, Best Animated Feature Film kategóriában. A Kazuyoshi Katayama (Applessed OVA, Argento Soma) rendezte anime pedig először 2009 októberében került levetítésre a Sitges Nemzetközi Filmfesztiválon, amit az olasz Future Filmfesztivál követett, míg végül bejárta Belgiumot, Kanadát, Asztráliát, USA-t és legutóbb Malájziát (2010. dec. 15.).
A mozifilm ugyan rendelkezik kisebb betegségekkel, de a képregény rajongójaként nem csalódtam benne. Yuji Iwahara mangájának eredeti bizarr hangulata teljesen átivódott a képernyőn, a szemet gyönyörködtető animáció kellemes élményt nyújtott, és még az üres járatoktól is mentes, zsúfolt történet is lekötött. A sci-fi és világ vége hangulatú filmek kedvelőinek ajánlom, főleg akik nem riadnak vissza a horrorisztikus jelenetektől és a száguldó történet folyamtól.
Anime előzetes / Trailer
Screenshots / Pillanatképek [nggallery id=115]
Anime adatok
- Japán cím: Ibara no Ou / いばらの王
- Angol cím: King of Thorn
- Rendezte: Kazuyoshi Katayama
- Karakter dizájn: Hidenori Matsubara
- Eredeti alkotó: Yuji Iwahara (manga)
- Megjelenés éve: 2009
- Típus: movie
- Terjedelem: 110 perc
- Műfaj: rejtély, sci-fi, horror, természetfeletti, akció
- Stúdió: Sunrise
- Hivatkozások: ANN (eng); AniDB.net (eng); My Animelist (eng); Allcinema (jp); Wikipedia (eng); MangaFox.com (eng); AnimeNfo (eng); AnimeAddicts (hun)