Tokyo Magnitude 8.0 (TV-sorozat; 2009)
Vajon mi történne, ha egész Tokiót egy 8-as erõsségû földrengés rázná meg? A Tokyo Magnitude 8.0 címû, 2009 nyarán debütáló anime-sorozat pont erre próbál választ találni. Természeti katasztrófát boncolgató animét még nem láttam, hallani se hallottam ilyenrõl még (ez nem zárja ki, hogy nem is volt még ilyen eddig). Ám ez a sorozat a temérdek kataszrófa siker mozi után, nagyon is érdekesnek ígérkezik. Pont tegnap gondolkodtam el, egy vírus/itt a világ vége/emberek kihalnak kombínációjú film után, hogy animébe is izgalmas lenne ezt a már -Hollywood-ban- kicsit lerágott csont témát átvinni. És igen, a Tokyo Magnitude igyekszik is hozni egy kiváló kataszrófa film színvonalát. Bár az még kérdés, hogy 11, vagy X részig, hogy tudják majd ezt ötletesen elnyújtani, azért a sorozat elsõ négy része igen jól indult.
A Bones animációs stúdió eredeti történetével van dolgunk, így nem egy manga adaptációról beszélünk. A sorozat egyébként tudományos kutatásokra is épít, ugyanis tudósok elõre jelezték, hogy az elkövetkezõ 30 évben, valószínûleg egy 7-es erõsségû földrengés fogja érni a szigeteket. Emellett Japánban elég gyakori a kisebb-nagyobb földrengések, pl.: az 1995-ös Nagy Hansin földrengésnek kb 6000 áldozata volt, vagy korábban az 1923-as szökõárral egybefüggõ földrengés majdhogynem teljesen elpusztította Tokiót és Yokohamát. Ez a sziget természetföldrajzi elhelyezkedésébõl adódik, mivel a pacifikus hegységrendszer szeizmikusan aktív területén fekszik, 3 tektonikus lemez találkozásánál. (Felhasznált források: Wikipédia (hun); Made-in-Japan: Földrengések (hun)
Így hát az anime igyekszik egy valós helyzetet felvázolni, és igazi földrengést átélt emberek érzéseit, a káoszt, a menekülést, az utórengések okozta rettegést megjeleníteni. Ezt kiváló animációval éri el elsõsorban. A hátterek nagyon realisztikusak, a karakter design pedig a 2008-as nyári animére, a Maho Tsukai ni Taisetsu na Koto: Natsu no Sorára emlékeztet, plusz, még a Tokyo M. endingje is hasonló hangvételû, mint az ebben az animében hallható dalok. Ami érdekes még benne, azaz opening. Olyan mintha tus rajzokat néznénk végig, melyek rendkívül aprólékos és részletes kidolgozottságúak. A képek a rombadőlt Tokiót és a történet fõszereplõit ábrázolják. Ráadásul az op zenéjét a kedvenc együttesem, az Abingdon School Boys (pl.: Darker than Black op) adja elõ.
Történet: Fõszereplõink egy testvérpár, Mirai és Yuuki Onosawa. Mirai, mint az idõsebb lány testvér, próbál felnõttként viselkedni, és keményen elutasít mindent ami gyerekes, folyton komolykodik, holott még bõven benne van a gyerekkorban. Yuuki vele ellentétben vidám, igazi huncut kisfiú, aki bármit megtenne hogy szeretett nõvérét jó kedvre derítse, vagy éppen kihozza a sodrából. Ám a néha undok, kicsit hisztis Mirai, és a szeretetre méltó öcskös családi élete nem éppen harmonikus. Édesanyjuk állandóan dolgozik, nincs ideje se rájuk, se az édesapjukra. Ha a szüleik otthon véletlenül találkoznak is, mindig veszekedés lesz belõle. Mirai éppen ezért gyûlöli a felnõtteket, és nem akar ilyen szívtelen lény lenni.
Ám egy nap Yuuki, hatalmas kéréssel fordul hozzá: egy robot kiállítást akar megnézni Tokió szívében, és ezért Mirai kénytelen feláldozni semittevéssel töltött délutánját, hogy az öcsköst pátyolgassa. Mirai éppen keservesen szenvedi végig ezt a kirándulást, mikor nagy önsajnálatában azt kívánja, bárcsak eltûnne minden! És abban a pillanatban hatalmas földrengés rázza meg a várost. Mirai kétségbeesik: rettõen fél, ráadásul Yuukit is elveszítette! Kétségbeesett helyzetén egy csinos fiatal nõ próbál segíteni, a történet 3. fõszereplõje: Mari-szan. A nõ pártfogásába veszi a testvéreket, és miután közös erõvel megmentették Yuukit, együtt vágnak neki a veszélyekkel teli, hosszú útnak hazáig.
Ez alapján még egy „road movienak” is beállítható animére számíthatunk. Mirai féktelen, állandóan morgó bizalmatlankodása a felnõttek iránt, hirtelen haragja, elõítéletei, és a világgal szembeni gyûlölete, mint minden tinédzsert, õt is az elutasítás, és zárkózottság hálójába burkolja. A kedves Mari-szan, na meg a lány szeretõ öccse, Yuuki, együtt próbálják megmenteni bórús világszemléletétõl. És talán, mire hazaérnek, õ is érettebb fejjel, higgadtan tudja kezelni saját próblémáit.
Alkotók: A történetet, mint említettem, Natsuko Takahashi írta, a nevéhez a következõ animék forgatókönyvei fûzõdnek pl.: RomexJuliet, School Rumble, Jigoku Shoujo (Hell Girl), Fullmetal Alchemist, Chrono Crusade, Bleach. A rendezõ, Masaki Tachibana korábbi kisebb-nagyobb munkái: Noir, Gits Sac, Moribito – the Guardian of the Spirit. A karakter dizájn munkálataiért felelõs Atsuko Nozaki munkái színtén a: Chevalier D’Eon, Eureka Seven, Noein, Samurai Champloo, Ergo Proxy.
Összegzés: jó kis anime sorozatnak ígérkezik. A cselekmény nem bonyolult ugyan, és néha lassan peregnek az események, de mégis érdekes egy ilyen témát animációs sorozatban feldolgozva látni. Úgyhogy, aki kedvet kapott hozzá, az nyugodtan ragadja meg az alkalmat, hogy megismerkedhessen e friss terméssel, de elõtte nem árt bebiztosítani ülõhelyét az esetleges földrengések ellenében. 🙂
Anime adatok:
- Angol cím: Tokyo Magnitude 8.0
- Japán cím: 東京マグニチュード8.0
- Történet/Manga: Natsuko Takahashi
- Rendezte: Masaki Tachibana
- Karakter design: Atsuko Nozaki
- Megjelenés éve: 2009
- Típus: TV-sorozat
- Terjedelem: 11 epizód
- Mûfaj: természeti katasztrófa, dráma
- Zene: Ko Otani
- Opening: „Kimi no uta” ~ abingdon school boys
- Ending: „M/elody” ~ Shion Tsuji
- Stúdió: Bones, Green, Sakura Create, Kinema Citrus
- Hivatkozások: ANN (eng); AniDB (eng), AnimeNFo (eng); YouTube (preview); Wikipedia (eng)