Hideyuki Kikuchi: A Wind Named Amnesia (mozifilm; 1990)
Hideyuki Kikuchi (1949-) még egy különleges történetéből született egy megosztó anime mozifilm. A neves sci-fi/horror regényíró mellett a film egyik erőssége (szerintem), hogy egyrészt a Madhouse gyártotta, ami erősen érezhető a minőségibb animációt látva, másrészt itt már a zseniális rajzoló művész Yoshitaka Amano (1952-) is szerepet vállalt az animátori munkák felügyeletében. És hogy mi lett az eredmény? Egy elgondolkodtató, ugyanakkor teljesen szokatlan poszt-apokaliptikus világvége történet.
A felejtés szele
A 2011-es évre szinte minden világvége forgatókönyv megfilmesítésre került a nagy Hollywoodban, okozza azt földönkívüli ufók támadása (Függetlenség napja, Világok harca), vagy természeti erők (Armageddon, Holnapután), vírusok (Kaptár, Végítélet) tombolása. Ezt követi az idei év legnagyobb bukásának jövendölt A Föld inváziója – Csata: Los Angeles, ami tökéletes példája annak, hogy már minden fantázia kiveszett az ember önpusztításától, a gépek lázadásától (Mátrix) kezdve arra, hogy hogyan tudnánk magunkat kiirtani tömény 2 órában, amit a mozinéző nemhogy élvezne, de rettegve gondolkodna el esetleg a látottakon. Ennek ellenére akadtak elvétve jó próbálkozások is, mint a 2008-as Vakság című lehengerlő film, de ezen kívül túl sok újdonsággal nem találkoztunk az elmúlt 10 évben. Erre Hideyuki Kikuchi már 1983-ban kiadott regénye egy teljesen egyedi és különleges megoldást talált arra, hogy hogyan süllyedhetünk káoszba, és lényegében kezdhetjük emberi civilizációnkat a nulláról.
A Wind Named Amnesia egy közel jövőben játszódó történet, amelyben egy különleges szél egyik napról a másikra az egész emberiség eddig felhalmozott tudását eltünteti (elfújja). Mindenki elfelejti a nyelvet, a modern emberi technológia használatát, a családtagokra sem emlékszik, egyedül a veleszületett önfenntartó túlélő ösztön uralkodik el. Az értelmileg ősemberi szintre visszafejlődött emberiség az éhhalál, a kannibalizmus, egymás gyilkolása révén igazi fenevadak csordájává válik (itt látjuk mennyiben nem különbözünk mi az állatoktól). Mindez az esemény elsősorban Amerika őshazájában történik, ahol egyetlen (láss csodát) japán fiú, egy különös véletlennek hála képes lesz visszaszerezni elfelejtett tudását.
Ő Wataru (Kazuki Yao), a vándorló, aki egy Johnny (Kappei Yamaguchi) nevű tolószékes fiúnak köszönheti emberi mivoltának visszaszerzését. Johnny ugyanis egy közeli kutató bázis egyik kísérleti alanya, akinek az agyát számítógépes rendszerré alakították, így rá nem volt hatással a szél ereje. Míg két csodás évet töltenek együtt Wataruval, ez idő alatt Wataru 18 évessé cseperedik, és kialakul a mai értelemben vett gondolkodása. Miután elérte a kellő fejlettségi szintet (megtanult beszélni, és önállóan boldogulni az életben), útnak indul Amerikában, hogy megnézze hova fejlődött az emberiség, és hogy rájöjjön miben rejlik emberi mivoltunk titka. Útja során mellé szegődik egy hozzá hasonlóan beszélni tudó, emberi emlékek birtokában lévő gyönyörű lány, Sophia (Keiko Toda). Ám a felfedező túra korántsem tűnik olyan békésnek. Sok elszabadult gép, kontrolhatatlanná vált mesterséges intelligencia veszélyezteti őket, a törzsekben élő, csak makogni tudó emberek mellett.
A vallási fanatizmus vagy a technika uralma
Érdekes volt nézni, ahogy a néha hullámzóan kibontakozó, de a Darside Blues-hoz képest jobban felépített narratíva milyen alternatív magyarázatot ad arra, hogy hogyan tovább egy ilyen „katasztrófa” után. Hideyuki Kikuchi mintha mai lehetőségeinket álmodta volna meg előre, mert vagy a vallás, vagy a technika rabjaiként mutatja be a túlélő embereket. A vallás, a túlvilági erők mozgató erejében való hit, az áldozatok bemutatása, mintegy sámán irányította csoport formájaként tűnik fel. Másik oldalon pedig az ember high-tech tudományának hála, egy olyan virtuális létezés lehetősége adott, ahol egy gép ültet emlékeket az ember agyába, ezáltal tartva egy olyan illúzióban, hogy boldog, minden meg van a túléléshez, hiszen gépek gondoskodnak róla. De emellett minden egyes jelenetben ott bújik meg az, amiért mi emberek vagyunk. Ez lehet a szerelem, a szülő-gyermek közötti kötődés, szeretet, ami egyre hangsúlyosabbá válik a történet vége felé, kiegészítve a természet csodálatával. Így Wataru, és különleges útitársa sok mindent megtapasztalnak, ami minket is elgondolkodhat ha éppen filozofikus hangulatban vagyunk.
Megvalósítás, kivitelezés
Mivel az eredeti regényt Yoshitaka Amano illusztrálta, és az animénél is kivette részét az animáció terén, így nagyon érződik az ő jellegzetesen gyönyörű, szinte lebegő karaktereinek külcsínje. Az Angel’s Egg, a Guin Saga művei ugranak be elsőre munkáinak terjedelmes felhozatalából éppen emiatt. A történet üteme tetszett, és végig lekötött, még ha a csendben szemlélődő és akció jelenetek közötti arány elég felemásra sikeredett. Az animáció is egész jó, főleg a női karakterek olyan tipikusan Yoshitaka Amanósak. Az animét a Madhouse gyártotta, míg a rendező Kazuo Yamazaki (Maison Ikkoku (TV) volt, a forgatókönyvön már többen osztoztak Kazuo Yamazaki mellett, Kenji Kurata (Wicked City (movie)), Yoshiaki Kawajiri (Birdy the Mighty (OAV)) személyében. (Yoshiaki Kawajiri egyébként Hideyuki Kikuchi egyik legjobb barátja az anime iparból, és több közös projecten is dolgoztak együtt, Kawajiri rendezte a Vampire Hunter D: Bloodlust (movie)-ot és a Wicked City (movie)-it is.) A zenei betét nagyon tetszetős, amit Takemoto Hidenobu és Toyama Kazz Vampire Wars (OAV) szereztek.
Ami érdekes, hogy tipikusan még egy olyan mű ez, amiben elsősorban a nyugati kultúra elevenedik meg, de egyfajta japán szellemiség keveredik bele Wataru beletörődési, és tudásszomja által. Érdekes film volt, inkább az elgondolkodtató alkotások kedvelőinek ajánlom.
Hasonló animék: Akira, Blue Gender, Serial Experiements Lain, Interlude
Screenshots / Pillanatképek [nggallery id=148]
Anime adatok
- Japán cím: 風の名はアムネジア
- Angol cím: A Wind Named Amnesia
- Eredeti történet: Hideyuki Kikuchi
- Rendezte: Kazuo Yamazaki
- Forgatókönyv: Kazuo Yamazaki, Kenji Kurata, Yoshiaki Kawajiri
- Karakter dizájn: Makamura Satoru (felügyelő dizájn: Yoshitaka Amano)
- Zene: Takemoto Hidenobu, Toyama Kazz
- Megjelenés éve: 1990
- Típus: mozifilm
- Terjedelem: 80 perc
- Műfaj: akció, dráma, kaland, sci-fi
- Stúdió: Madhouse
- Hivatkozások: ANN (eng); AniDB.net (eng); My Animelist (eng); Anime-planet (eng); Wikipedia(eng); Imdb (eng); Baka-Updates Manga (eng); Allcinema (jp); AnimeNfo (eng); AnimeAddicts (hu); Aoi Anime (hu)