Sword Art Online (TV-sorozat; 2012) ~ 01. epizód utáni benyomások

Sword Art Online (TV-sorozat; 2012) ~ 01. epizód utáni benyomások

Sword Art Online (TV-sorozat; 2012)
Sword Art Online (TV-sorozat; 2012)

Számomra igazi meglepetés volt a Sword Art Online első részének sikeressége. Mivel Reki Kawahara előző munkáját, az Accel Worldöt is követem, éppen ezért kérdésként merült fel bennem, hogy élvezni fogom-e ezen újabb művét is. Nincs semmi bajom az Accel Worlddel, de óriásit csalódtam e Sunrise adaptálta animében. A mangát faltam anno, ameddig tudtam, de az animét nyögve-nyelősen nézem még mindig, ami jelenleg a 12. részénél tart a 24-ből. Most arra vetemednék, hogy a Sword Art Online kezdeteit összevetem az Accel Worldével, így talán választ kapok magam is arra, hogy miért ábrándultam ki a kis tömzsi Haruyuki és Snow Black kalandjaiból.

Accel World vs Sword Art Online

Mi a gondom az Accel Worlddel? Nehéz lenne megfogalmazni. Talán elvesztette azt az egyedi varázsát, ami miatt megtetszett, vagy túl könnyednek érzem. Valamiért nem köti le az agytekervényeimet, nem mozgat meg annyira, mint az elején számítottam rá, így az utóbbi részek végén kissé unott képpel keltem fel a képernyő elől. Talán a Sword Art Online varázsa tovább fog tartani, mivel az első részével egy sokkal komolyabb és sötétebb hangulatot teremtett, mint amit eddig az Accel World valaha is próbált kreálni nekünk, sőt, a Sword Art Online kísérteties hasonlóságot villantott fel bennem a .hack//SIGN animével, ami azért igen kultikus mű a rajongók körében. A történet drámaisága szempontjából a Sword Art Online tragikusabbnak is ígérkezik, bár ez csak előzetes benyomásaim alapján állítom. Ez érthető, hiszen alapvetően seinen adaptáció, érettebb közönségnek szánt termék, míg az Accel World egy aranyos shōnen sztori, amiben a barátság, a személyes konfliktusok megoldása kerül előtérbe, amiket akár harcok során rendeznek le a fiatalok.

Azonban a fő különbség a kettő között: a halál szerepe. Az Accel Worldben volt ugyan halálhoz közeli állapot, de ott volt egy halvány reménysugár mindig arra, hogy a dolgok rendbe jönnek, bármilyen kilátástalannak tűnt is a szituáció. Másrészt, az Accel World játékának nincs annyira komoly tétje a győzelmen kívül, ami károsan befolyásolná a játékosok hétköznapi életét (leszámítva persze a beteges függőket, de belőlük nem kaptunk sokat). A harmadik sarkalatos pont, hogy az Accel Worldben a virtuális világ és a valóság elválik egymástól, annak ellenére, hogy bizonyos képességeiket a fiatalok tudják a valóságban is használni. Ezzel szemben a Sword Art Online-ban maga a friss MMORPG játék véresen komolyan indul. Élet-halál kérdése dereng benne, hiszen az elején 2000 ember hal meg rögtön, mivel ha meghalsz a játékban, a valóságban is meghalsz – az Accel Worldnél ilyen nincs, ott legrosszabb esetben soha többet nem játszhatsz.

A Sword Art Online világa.
A Sword Art Online világa.

A két anime közötti különbség a történet jellege mellett a grafikában is megfigyelhető. Az Accel World szép látványvilágilag, de nem bocsátkozik minimális részletezésbe, kidolgozottságba, plusz, a fanservices jelenetek a vígjáték oldalát erősítik tovább, így gyakran marad ehhez mérten felszínesen egyszerű az animáció. A Sword Art Online azonban igazi minőségi potenciált mutatott fel. Igaz, a grafika színvonala hullámozhat még a későbbiekben, de látszik, hogy itt már az   munkálkodik. Gyönyörűek a színek, részletesek az árnyékolások, a hátterek, a virtuális világ káprázatosan kidolgozott, és nagyon különlegesek a ruhák. Mecha megszállott létemre sokkal jobban tetszenek az itteni fantasy világot idéző szerelések, mint az Accel World páncélzattal felvértezett avatárjai. Másrészt, képileg is mozgalmasabbnak ígérkezik a Sword Art Online. Sokkal több benne az izgalmat fokozó gyors svenk, zoomolás, a környezetet bemutató totálok, extrém beállítások, és így tovább. A továbbiakban inkább neki esnék annak, hogy mi történt a Sword Art Online első részében, hiszen ez azért csak közelebb visz minket a megismeréséhez:

Meghalsz, ha nem játszol!

2022-re az emberiség nagy lépést ugrott előre a virtuális világok fejlesztésében. Egy zseniális tudósnak hála megszületett egy olyan komplexen működő virtuális világ, amelynek a legapróbb részletei is annyira kidolgozottak, élethűek, mintha maga a valóság lenne. Ez a játék a Sword Art Online (SAO), amelyet Akihike Kayaba álmodott meg. A felhasználók egy úgynevezett NerveGear készülékkel tudnak bejelentkezni a SAO-ba, ahol a maguk választotta avatárral küzdhetik fel magukat egy monumentális város különböző szintjein. Történetünk főhőse, Kazuto Kirigaya (Matsuoka Yoshitsugu) a játék kedvelője, sőt, azok közé a szerencsések közé került, akik részt vehettek a játék tesztelésében. A 100 szintes játékban főhősünk a nyolcadik szintig jutott el a tesztelés 3 hónapja alatt, de annyira magával ragadta a SAO világa, hogy örömmel vetette bele magát újra. Elmondása szerint a játékban sokkal inkább érzi azt, hogy él, mint a valóságban. Ezzel párhuzamosan tárul elénk a középkori, varázslattól ugyan mentes játék világa, ahol egy szál karddal kell győznie a játékosnak. Káprázatosan gyönyörű táj veszi körül a játék hivatalos megjelenésére rendezett online „ünnepséget”, ahol Kazuto is megjelenik.

Kazuto Kirigaya (Matsuoka Yoshitsugu) a főszereplő gamerünk.
Kazuto Kirigaya (Matsuoka Yoshitsugu) a főszereplő gamerünk.

Itt Kazuto találkozik egyik ismerősével, Cline-nel (Hirata Hiroaki). A játékban zöldfülű srác útbaigazítást kér Kazutótól, aki szívesen teljesíti kérését. A könnyed és barátkozós hangulatot azonban Kazuto furcsa, zárkózott viselkedése zavarja meg. Éppen, amikor a két fiatal elbúcsúzna egymástól, megdöbbenve tapasztalják, hogy nem tudnak kijelentkezni a játékból. Ezután egy kényszer transzportálás során visszajutnak a város főterére, ahol egy óriási csuklyás alak tart beszédet. Az alak magát a játék fejlesztőjének, Akihike Kayabának vallja, és vérfagyasztó ténnyel állítja szembe a több ezer játékost: A játékot addig nem hagyhatja el senki, amíg mind a 100 szintet nem teljesítik. Ha a játékban meghalnak, vagy bármilyen sérülés éri őket, az a valóságban is bekövetkezik. Külső behatással sem lehet a játékból kilépni, ha valakinek a családja az otthon mozdulatlanul fekvő játékos testéről próbálja elmozdítani a NerveGeart, az azonnal végez a játékossal. A biztos halál gondolatától kitör a felhasználók között a pánik. Több mint 2000-en halnak meg közülük. A tervező, Akhihike álma azonban valóra vált: Istent játszva megalkotott egy olyan világot, ahol Ő az Úr, Ő irányít mindent. Ajándékként pedig lehetővé tette, hogy a játékosok igazi alakjukban jelenjenek meg, széttörve az avatárjukat. Kazutóban feltámad a küzdőszellem. Bármilyen magányosnak, kirekesztettnek érezte is magát eddig, nem akar meghalni, ezért egyedül indul el a győzelem felé.

 A kezdetek, a készítők, az elvárások

Egy ilyen komor, sok mindent sejtető kezdés után igen magasak az elvárásaim. Kazutóról sok mindent nem tudunk meg, azon kívül, hogy van egy édesanyja és egy húga, de a személyisége érdekes. Magányos farkas természete, a halál közelsége, a játék lenyűgöző látványvilága, és a kihívások, amik főhősünk előtt állnak, igazán sok izgalmat ígérnek. A nyitány is egy komolyabb, mozifilmes hangulatot keltett a baljósan gyönyörű háttérzene kísérete mellett, amit Yuki Kajiura (Noir, .hack//SIGN, Aquarian Age) szerzett. A 25 részesnek készülő sorozatot Tomohiko Itō (Occult Academy) rendezi, a csodaszép karakterdizájnt Shingo Adachi (Rockman.EXE Beast+Megaman Star Force) készíti. A SAO eredetileg light novelként jelent meg 2009-ben, ami jelenleg a 9. köteténél tart. Az évek alatt több spin-off manga verzió is született belőle 2010 óta. Az anime adaptáció pedig 2012. július 7-én indult. Az opening és az ending dalok nagyon kellemesek, bár nem olyan mindent megmozgató muzsikák, de az animációk is méltó módon igényesek, hangulatosak. Határozottan kedvenc gyanús anime e nyári hőség idején. Elvárások? Rengeteg dráma, látványos akció és kegyetlen szembesülés a valóság és a virtuális világ egybeolvadásával. Talán egy kis filozófiát is beletehetnének majd, meg természetesen románcot. A csinos női szereplők igazán gazdag kínálatot nyújtanak a szemnek, de szerencsére a hím felhozatal sem tűnik túl szegényesnek. Meglátjuk mi lesz belőle egy ilyen zseniális kezdés után.

Pillanatképek / Screenshots [nggallery id=287]
Anime adatok
  • Japán cím: ソードアート・オンライン
  • Angol cím: Sword Art Online
  • Rendezte: Tomohiko Itō
  • Eredeti történet: Reki Kawahara
  • Karakterdizájn: Shingo Adachi
  • Zene: Yuki Kajiura
  • Megjelenés: 2012
  • Típus: tv-sorozat
  • Terjedelem: 25 epizód
  • Műfaj: akció, kaland, sci-fi, fantasy, romantikus, dráma
  • Stúdió: A-1 Pictures
  • HivatkozásokANN (eng); AniDB.net (eng);  MyAnimelist (eng); Hivatalos honlap (jp); Baka-Updates Manga (eng); Wikipedia (eng); Anime Addicts (hun)
(Visited 194 times, 1 visits today)

One thought on “Sword Art Online (TV-sorozat; 2012) ~ 01. epizód utáni benyomások

  1. Üdv neked pár napja tévedtem az oldaladra és látom komoly fannal van dolgom (ezt ne vedd sértésnek, sőt)
    Kérdésem lenne hozzád:
    végígnéztem ezt a sorozatot és nagyon tetszett, sajnos túlságosan is és elvette a kedvemet a már megkezdett sorozatok folytatásától. Éjjszakánként dolgozom és ha a munka engedi animéket nézek de mióta aránylag gyorsan végígértem ezen a 25 részen ugy hogy is mondjam elteltem az élménnyel.
    van valami hasonló mondanivalóval rendelkező anime amit esetleg ajánlanál a számomra amivel kissé vissza tudok rászkódni a többi megkezdet sorozatom közé

    előre is köszönöm

Comments are closed.