2046 (2004)
A 2046 Wong Kar-Wai Szerelemre hangolva című filmjének folytatása. A rendező, aki egyben fogatókönyvíróként is felelős e sajátos hangulatú, elvont, ugyanakkor összetett mondanivalójú filmért, saját egyedi stílust teremt, minden egyes alkotásával. Nem véletlen, hogy ez az alkotás rengeteg díjat zsebelt be: Európai Filmakadémián a legjobb idegennyelvű film kitűntetést nyerte el (2004), illetve a Hon Kong filmfesztiválon is a díjazott alkotások között szerepelt.
Na de át is térek a filmre. Mr Chow reménytelen szerelméből próbál kilábalni, melyet a férjezett Su Li iránt érzett. A kiégett újságíró úl élet formát vesz fel. E nagy csalódás után az élet habzsolásába veti magát, minden nap más és más nővel van. ám mindegyikben volt kedvesét keresi. A vak szenvedélyen át tapaszttal meg újabb és újabb kapcsolatokat, melyek eleve kudarcra ítéltettek.
A flörtölésen túl, egy különleges, a történet sci-fi hangulatát teremtő fantázia világot alkot meg új regényében, melynek 2046 a címe. A könyvének lényege, hogy létezik egy vonat, mely 2046-ba viszi el az arra vágyó utasokat. Mindenki, aki 2046-ba utazik, vagy egy boldog szerelmet keres, vagy egy rég elfelejtett emléket keres. De, hogy valójában mi is van 2046-ban, azt senki se tudja, hiszen sose tért még vissza egy lélek sem onnan. De moat egy valaki, mégis visszajött a múltba, hogy hobáit helyre hozza…
Igazán egzotikus és látványos látomás a 2046, kulcsfigurájával Mr Chow-val. Ahogy újabb és újabb románcokba keveredik, nemcsak a férfi-nő kapcsolatok sokszínűségét figyelhetjük meg, hanem a főhős jelleme is egyre inkább kibontakozik. A filmben fontos szerepet tölt be az Oriental Hotel, ahol Chow megszáll. A 2046-os szoba pedig felkelti érdeklődését. Ebben a szobában gyilkolták meg egyik volt fútókalandjának hölgyeményét, Mimit. Ám a szobába új bérlő költözik, a gyönyörű Bai Lang (Ziyi Zhang) személyében. A lány hideg, és távolságtartó Chow irányában, és ezzel felébreszti a férfi vadászösztönét. Chow mindent megtesz, hogy meghódítsa a lányt. Terve sikerrel jár, és Bai Ling beleszeret. De Chow, csupán egy nőnek tekinti a sok közül.
A másik fontos hölgyemény, a hotel tuéajdonos legidősebb lánya. A lány egy japán fiúba szerelmes, de az apja ellenzi kapcsolatukat. Chow nem is igen beszélgetett vele, egészen addig, míg egyszer csak elvállalja, hogy közvetíti a leveleket a lány és annak szerelme között. Ahogy egyre jobban megismerik egymást, különös baráti kapcsolat alakul ki közöttük. És Chow mielőtt észrevenné, egy újabb viszonzatlan szerelembe esett.
És ott a harmadik tünemény, aki a film elején és végén is visszaköszön: Su Li Zhen. Ő nem a Szerelemre hangolva azonos nevű szereplője, hanem rejtélyes múlttal rendelkező, kártyázó nő, akit csak a fekete pókként emlegetnek. A szerencsejáték űzője, egyszer kisegíti Chows, és attól kezdve barátok lesznek, ám lehet hogy több is van köztük, mint egy egyszerű barátság. Chow volt szerelmét véli benne felfedezni.
Mindezekkel párhuzamosan pedig látjuk Chow könyvjének sci-fi jeleneteit, melyeket szemet gyönyörködtető módon alkottak meg. A film maga az 1960-as években játszódik, mégsem ütnek el a jövőben játszódó jelenetektől. Ebben a képzeletbeli világban Chow egy androidba szeret bele (a hotel tulajdonos lánya), aki nem visznozza érzelmeit. Chow a nőcsábász maszkja mögött itt hagyja, hogy érzelmei hatalmukba kerítség, és szenvedéseit közvetlenül láthatjuk. Bár meg kell hagyni, hogy saját jelenében is minden hibája ellenére, egy pozitív és segítőkész alak.
A történet így nagyon sajátos hangulattal bír. Az egész képi világ és a szereplők is egy fantázia világ képzetét keltik, melyben valós szereplőnek Chow tűnik. A látványvilág lenyűgöző, de az biztos, hogy a filmet csak megfelelő hangulatban lehet megnézni, ugyanis elgondolkodtató, töblet jelentésű jelenetei miatt kicsit a vontatott röténetvezetés jellemző rá. A szereplők alakítása pedig egytől egyig kitűnő. A főszerepben Tony Leungot láthatjuk, aki már többszöt bizonyította színészi tehetségét. Az első filmem, amiben láttam őt, a 2002-es Szigorúan piszkos ügyek volt, és már ott is megragadott az alakítása. Nagyon jól idomult ehhez a szerephez is, és igazi élmény volt végig nézni a játékát. A női szereplők közül örök kedvenceim: Ziyi Zhang (Bai Lang) és Gong Li (Su Li). Mindkettő színésznőt az Egy gésa emlékirataiban csodáltam meg először, mint Chijót és Hatsumomót. Ziyi Zhanget mindig is szerettem különös kisugárzása miatt, és titokzatos, csábító mosolyát ismét bemutta e filmben. A tragikus sorsú szerető szerepét már kiválóan tudja eljátszani, és nagyon is jól áll neki. Gong Li úgy látszik a komoly, büszke ugyanakkor a végül megtört női szerepekben prudukál magas színvonalon, amit már a 2007-es Hanibál ébredésében is bizonyított.
Ezt a filmet tekinthetjük művészfilmnek is. A gyönyörű képek alatt, ugyanolyan színvonalú és hangulató zene szól. A szép kontrasztok, az élénk színek, a nők különleges hajviselete és öltözéke, mind mind teljesen egyedivé teszik ezt az alkotást, így méltó befejezést szolgáltatva az előző résznek. Minden egyes jelent, beállítás, kamera mozgás mögött ott a tudatosság, és a rejtett üzenet: a szerelem mindig fájdalmas dolog, és szenvedés, lemondás nélkül nem érhetjük el boldogságunkat. A sci-fi hangulatú jelentek meg egyenesen zseniálisak, igaz látszik rajtuk, hogy számítógépes efektekkel dobták fel őket, de az eredmény nagyon esztétikus lett. Maga a cselekmény nem túl mozgalmas, főleg, hogy minden a szereplők érzelmeire fókuszál. Érddekes színfolt a kínai filmek sorában, és remélem a tehetséges Wong Kar-Wai még hasonló produkciókkal fog meglepni bennünket.
Adatok
- Cím: 2046
- Megjelenés: 2004
- Terjedelem: 123 perc
- Műfaj: romantikus-dráma, sci-fi
- Rendező: Wong Kar-Wai
- Írta: Wong Kar-Wai
- Zene: Shigeru Umebayashi
- Operatőr: Christopher Doyle
- Jelmeztervező: William Chang
- Producer: Wong Kar-Wai
- Látványtervező: William Chang
- Vágó: William Chang
- Szereplők: Tony Leung Chiu Wai (Mr Chow), Gong Li (Su Li Zhen), Ziyi Zhang (Bai Lang), Carina Lau (Lulu/Mimi), Takuya Kimura (Tak)
- Nemzet: kínai, francia, német, hong-kongi