Bűnügyi dráma vagy shōnen-sorozat?

 

A B: The Beginning 2018. március 2-án vált elérhetővé a Netflixen 190 országban, így itthon is. Az online stream szolgáltatónak idén ez volt a második nagyobb animés dobása a Devilman: Crybaby után. Ugyanis ez olyan exkluzív tartalom, ami japán televíziókban még nem futott. Ám a sokak által az animeipar megmentőjeként számon tartott Netflix, vajon tényleg képes lesz megreformálni az anime-gyártást? Erre nem feltétlenül kapsz választ e cikkben, de arra igen, hogy a B: The Beginning miért lehet jó példa arra, amerre a Netflix remélhetőleg tart.   

Agyő cenzúra, engedjük szabadjára a japán alkotókat!

Többen nem értik az online stream világ két legmeghatározóbb alakjának, az Amazonnak és a Netflixnek az animerajongókért folytatott párharcát. Egyrészt, viszonylag kicsi ez a szegmens, nem rajtunk fognak dollár milliárdokat kaszálni – csak gondolj bele, mennyivel több lét termelnek a szuperhős franchise-ok! Másrészt, a mi fogyasztói közegünk igencsak kritikus. Biztos futottál már bele Te is parázsvitába egy-egy Facebook csoportban, fórumon vagy Discordon arról, hogy mennyire klisé-tenger egy sorozat, vagy éppen mennyire hordoz magában legalább 1%-nyi eredetiséget. Persze, azért megéri a szolgáltatóknak a mi rész-szegmensünkre céloznia, sőt, itt az új rajongók (és így előfizetők) kitermelése a cél hosszútávon, mivel mi animések nagyon kitartó fogyasztók vagyunk. Ha találunk egy jó animét, hozzá hasonlókat akarunk nézni. Jó sokat.

A harcban eddig az Amazon csúnyán leszerepelt, pedig a noitaminA programblokkal és a Sentai Filmworks-szel kötött szerződést, így olyan sorozatokat adott le, mint az Inuyashiki, a Kuzu no Honkai vagy a Koi wa Ameagari no You ni. Ám az Amazon elkövetett három óriási baklövést: 1) a konkurenciához képest, sokkal drágábban tette elérhetővé az animéket; 2) nem lehetett hirdetés nélkül nézni őket; 3) csak az USA területén élőknek sugároz. És itt kell most megemlíteni a Netflixet, mint pozitív ellenpéldát. Ő egyedi animés tartalmakat hoz a csatornájára a már japán televíziókban lefutott sikersorozatok mellett. Ezért szerződtetett le két (valójában három) animés stúdiót, ráadásul a legmenőbbeket, a Production I.G (és a hozzátartozó WIT stúdió), valamint a Bones személyében. Az animés tartalmait hirdetések nem zavarják, nem is kerül többe nála animéket nézni. És a legjobb, hogy a szolgáltatása nemcsak az USA területére korlátozódik, így olyan országokból is, mint például Magyarország, lehet náluk legálisan animét nézni.

Na, most. Ennek a három pontnak a tökéletes egybeesésének hála jött ki a B: The Beginning, amihez hasonló animére egy idősebb rajongó és egy komorabb történetre éhező újonc is ugyanolyan lelkesedéssel csaphat le! És a hab azon a bizonyos tortán: mivel ez Netflix anime, nem kötötték szigorú előírások a stúdiókat – jelen esetben a Production I.G-t. Az alkotók, a japán tv-kben már túltolt cenzúrára fittyet hányva, szabad kezet kaptak egy olyan „eredeti történet” készítésére, ami tobzódik az eklektikus stílusötvözettől, a seinen hangulattól, és – nincs mit ezen szégyellni -, de a vértől is!

Egy anime két célközönségnek

A sztori főhőse Kazama Flick Keith nyomozó, aki nemtörődöm, hóbortos Sherlocknak tűnik, aki nem szívesen osztja meg másokkal, amit tud. Hosszú évek után tér vissza Cremona szigetországába, ahol éppen egy B-ként elhíresült sorozatgyilkos szedi áldozatait. Ám a gyilkos érdekessége, hogy csak bűnözőket végez ki! Egy helyi rendőrosztag, a RIS nyomoz az ügyben, amit jellegzetes tagok alkotnak: a számítógép zseni, labor-köpenyes szöszi, a hegyes állú boss, aki lelkesen hajszolja az igazságot, a már sok mindent látott vénróka, aki mindig atyai jószándékkal avatkozik bele kollégái életébe és a szeleburdi újonc, akinek ez az első komolyabb ügye, és lövése sincs mivel áll szemben. Keith látszólag a régi szép idők emlékére tér vissza a csapathoz, de hamar kiderül, hogy egy sokkal monumentálisabb, politikai szálakat, sőt, a hadiipart is értintő balhé zajlik a színfalak mögött. Ráadásul, genetikailag módosított szupermutáns tinik tűnnek fel az utcákon, akik egy elmebeteg ember parancsára követnek el terror-cselekményeket.

Már a történet leírásából kitűnik egy valami: itt két műfaj domborodik ki élesen. Az anime egyszerre akar egy bűnügyi zsarudráma és egy tini-önmegtalálós-shōnen történet lenni. Erre a különbségre még a karakterdizájn is ráerősít. A zsaruk felnőtt karakterek, markánsabb arcberendezéssel (a Samurai Champloo karakterdizájnere szabadult itt el), rendőr egyenruhájuk egyszerre teszi őket hétköznapibb és valószerűbb figurákká. Velük szemben tini hőseink olyanok, mintha valamelyik éppen futó shōnen szériából léptek volna ki. Arcfestéktől túltolt, punkos, divattervezői ambíciókat dédelgető, cseppet sem átlagos megjelenéssel csapnak penge akciójeleneteket. És itt át is térhetünk a történet súlypontjaira.

Mivel két fő műfajunk van, amihez két erős, lényegében két főhőssel bíró történetszál dukál, ezért, az akciójelenetek a shōnen irányába tolódnak el, míg az elmélkedős, komolyabb dialógusokat felvonultató részek a zsarudrámában kapnak helyet. Persze, ennek előnye, hogy változatos a cselekmény, meglepő fordulatokat sző, mivel a legelképesztőbb módokon találkozik a két szál. A hátránya, hogy egy-egy szál, akár több részre is pihenőre megy, és ez különösen akkor zavaró, amikor a tipikus kliséket felvonultató shōnen vonalon akarsz íziben túl lenni, hogy végre visszakanyarodjunk a sokkal izgalmasabb, agyalósabb, érettebb bűnügyi nyomozásra! Ezért is mondja több kritikus, hogy ezt az animét megérte volna két különálló sorozatba szedni. És milyen igaz ez.

Ez egy Psycho-Pass és Zankyō no Terror mix – de a jobbik féle!

Nem véletlen a fenti két anime emlegetése. A már jellemzett két történeti szál nagyon hasonlít arra, amit a Psycho-Pass, mint zseniális seinen krimi és a Zankyō no Terror, mint akcióban gazdag tinidráma lefektetett. A B: The Beginning még karakterdizájnjában és stílusos hangulatában is emlékeztet a két animére. Emellett minden akciójelenete pazar. Itt olyan minőségű autós üldözések, felhők felett vagy tavak felszínén zajló kardpárbajok vannak, amiket ritkán lehet látni a mai sorozatokban.

Ráadásul, a látványvilág megkapóan eklektikus. Egyszerre mossa össze a japán templomokat az európai-vidéki városképpel, amit a sci-fi-re jellemző high-tech kütyük, felhőkarcolók, majd az 1950-60-as éveket idéző autók egészítenek ki. Itt mindenféle nemzet, kor kultúrája képviselteti magát, és ez baromi jól áll a szériának! A felnőttes sorozat élményre pedig az opening és ending erősít rá.

A megszokott 90 másodperces openingekkel ellentétben itt egy nagyon rövid, sejtelmesen baljós felvezető van – mint a menő élőszereplős sorozatokban, az ending pedig elképesztő lezárás, amiben a MAN WITH A MISSION vokalistája, Jean-Ken Johnny énekel! Összegezve, nekem, régi animésként ez egy nosztalgikus széria volt, ami a 2000-es évek eleji, komorabb és stílusos animék világát idézte fel. Aki hasonló élményre vágyik, vagy csak kipróbálna egy izgalmas animét, az bátran csapjon le rá!

Anime adatok
Cím: B: The Beginning
Év: 2018
Forgatókönyv: Ishida Katsuya
Rendezte: Nakazawa Kauto, Yamakawa Yoshiki
Stúdió: Production I.G
Hossza: 12 x 23 perc

(Visited 123 times, 2 visits today)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..