Hogyan legyél jó anime kritikus? Tippek leendő YouTubereknek!

Bárkiből lehet YouTuber. Ha aktívan követed az online dumagépek világát, akkor már tudod is mi fán terem a jó YouTube videó. Ám amikor videózásra adnád a fejed, jól jöhet egy lista, ami segít eligazodni a trendekben, és ötletet ad arra, hogy mivel lehetne jobbá tenni leendő videódat.

Ezért gyűjtöttem össze kedvenceim praktikáit ebbe a posztba – ami nem mellesleg az animekritikus videóverseny miatt inspirálódott. Ám nemcsak a verseny nevezőinek nyújt segítséget az írás, hanem bárkinek, aki jó anime és egyéb popkultúrával foglalkozó videóra kíváncsi.

A téma pedig nyitott. Kommentbe várom a Ti kedvenc YouTubereiteket, és azt, hogy szerintetek mitől lesz jó egy YouTube videó. Kezdésképpen megosztom veletek saját tapasztalataimat!


I. Mindennek a lelke: A FORGATÓKÖNYV

Alapvetőnek tűnik, mint első osztályosnak az egyszer egy? Ám nem árt már az elején profin indítani. Mielőtt bármit is rögzítenél, gondold végig, sőt írd le, hogy pontosan mit is akarsz mondani! De itt van egy zsákutca, amitől óvva intek mindenkit: attól, hogy megírod előre a szöveget, nem jelenti azt, hogy:

  • egy szépirodalmi fogalmazást várunk tőled választékos szófüzérekkel, és
  • hogy olvasnod kell a szöveget a forgatás alatt.

A YouTuberkedés lényege a természetesség. Azt az illúziót kell keltened, hogy szemtől-szemben ülsz velünk, mintha fizikailag egy térben lennénk. Éppen ezért a szleng, a retorika, a hangsúlyozás, az élőbeszédre való törekvés a fontos. Ne magolj be semmit szó szerint, csak építsd fel logikusan mondandódat, légy gördülékeny, kerüld az „ő”-zést és a magyar filmművészetnyi hosszúságú szüneteket. Persze kamerába beszélni úgy, mintha éppen egy barátoddal csevegnél nem könnyű feladat, de gyakorlás teszi a mestert.

Szirmai Gergő a HollywoodNewsAgency-től kiváló példa a folyamatos és természetes beszédre – és már nem is hadar úgy, mint pályafutása kezdetén:


II. Tervezés folytatása: A LÁTVÁNY

A forgatókönyv persze nemcsak a szövegről szól, hanem a látványról is. Érdemes magadnak lerajzolni, hogy mikor milyen kamerakivágásban fogsz szerepelni, mikor milyen mozdulatot teszel – a természetesség örökérvényű irányelve mellett.

A fenti Szirmais példában egy kreatívabb megoldást láthatunk a klasszikus “kiállok (vagy ülök) a kamera elé, és úgy mondom a tutit” módszernél. Szirmainál tipikus az, hogy az általa elemzett filmek legjellegzetesebb pillanatait újrajátssza. Persze, ha nem adottak az operatőri feltételek és egy haldokló Leonardo DiCaprio, akkor maradhatunk a híres PewDiePie módinál. Végülis ő a legjobb példa arra, hogy faék egyszerű technikával is lehet 42 millió feliratkozót szerezni a klasszikus “beülök és kommentálom, amit látok” módival.

Ám ne lerendezzük le ilyen egyszerűen ezt a pontot még! Mert a látványnál több kérdés is felmerülhet.

► 1. Hogyan jelenhetsz meg Te magad a videódban?

Első szempont? Videózásnál nem jó út, ha túl távol ülsz a kamerától – főleg, ha a hangot se tudod jól rögzíteni -, vagy fittyet hánysz a képkomponálás aranymetszés szabályára. Néhány példa, amiből rögtön láthatod, mire gondolok:

A fenti képek jól összefoglalnak pár alapelvet, ami abban segít, hogy képeidet profin komponáld meg:

  • Öltözéked és a háttér fejezze ki a stílusodat. Comic Book Girl 19 a Game of thrones videó kritikáiban egy kanapén ül, a maga punkos, laza szerelésében, mögötte a falat képregények borítják. Igazi geek lány karaktertípus. Csecse Attila, a Book Alcoholic vloggere pedig a könyvespolca előtt tolta kritikáit autentikusan, ha már könyvekről beszél. Így teheted hitelesebbé videódat, mivel a szakértelmedet vizuálisan is alátámasztod és közben önmagadból is “adsz valamit“. Hiszen a könyvespolcon, a képregényfalon ott lapulnak az alkotók kedvenc művei.
  • Érezd jól magad a bőrödben. Ha Te elégedett vagy a megjelenéseddel, kényelmes pozícióban készíted a videódat, az már fél siker, hiszen nem fogsz idegesen fészkelődni, és vakarózni percenként, amivel csak zavart keltenél a nézőben. Dancsó Péter például ülve ontja a szót a maga komótos tempójában, egyszerű és sematikus háttér előtt.
  • Komponálj illusztrációkkalPewDiePie, Comic Book Girl 19 és Dancsó Péter is jól mutatja, hogy tudod illusztrálni képekkel a videódat akkor, amikor Te is látszani akarsz. Fontos, hogy ez azért is izgalmas fogás, mert többet tudsz vágni és reagálni a (később) “beúszó” képekre. Célszerű is ezekkel a fogásokkal élni, mert tőlük lesz dimanikusabb és figyelemfelkeltőbb a videód.

Extra jó tanács: Általában a legjobb, ha zárt háttér előtt ülsz – pl. fal, polc – , mert ezzel is intimebb hangulatot tudsz teremteni. Nem veszik el a néző tekintete a távoli háttér apró részleteiben.

2. Mi történik, ha Te nem akarsz megjelenni a videódban?

A szégyenlősebb YouTuberek előtt több lehetőség áll: 1) Húzhatsz cosplayt, 2) vehetsz maszkot, vagy 3) csak a hangoddal jelenthetsz meg. Plusz egy lehetőség, amikor állatok, tárgyak, rajzfigurák stb. “mozognak” helyetted.

Egy nagyon fontos dolgot azonban sosem szabad elfelejteni: a figyelem fenntartás akkor működik a legjobban, ha van szemkontaktus a “nézővel“. A néző látni akarja a véleménymondó reakcióit, érzelmeit, kiakadását, lelkesedését, örömét, azért, hogy minél jobban átélhesse azt. És minél inkább az “arcunkba” beszél valaki, annál jobban tudunk vele azonosulni.

Inspiráló példa: Ohnickel – Studio Ghibli: 5 Weird Facts

A fenti példa egy Ohnickel nevű YouTubertől származik. A srác egyáltalán nem jelenik meg a videójában, de cserébe kreatív vizuális elemeket használ. Ezeket foglaltam össze az alábbi képen:

További jó példák a vizuális harmónia megteremtésére: TheOtherworldonline (HU) film- és videojáték bemutató csatorna, Dancsó Péter videó kritikái (HU), Anime Balls Deep (EN) – 10 Things You Didn’t Know About One Punch Man, Akidearest (EN) -Everything You Didn’t Know About Kill La Kill, Otaku-VS (EN) – Can Anime Cure Anxiety? (Ez az utolsó egy advanced avagy haladó minta. Itt már egyedi animációt is belekomponáltak a videóba a készítők.)

Néhány szempont, aminek betartásával szórakoztató videót készíthetsz akkor is, ha éppen csak a hangoddal szeretnél szerepelni:

  • Használj egységes képeket. A fenti Ghiblis videón látszódott a legjobban, hogy mennyi pluszt tud adni az, ha egységes színű háttereket használsz. Letisztultak a színek, szépek a betűtípusok és bizonyos grafikai elemek visszatérnek. Ezek a nézőnek is segítik értelmezni a látottakat.
  • Mellőzd az égetett feliratokat. A legborzasztóbb fogás, amikor eredeti felirattal bíró anime, film vagy bármilyen videóból származó jelenet kerül a videóba. Ez rettentően zavaró. Nehéz tőle követni azt, amit mondasz. Emellett arra is utalhat, hogy a videó készítője hanyag, nem alapos.
  • Feliratnak legyen funkciója. Ha mégis használsz feliratot, azt lehetőleg magad készítsd el, és közvetlenül azt támassza alá, vagy emelje ki, amit éppen mondasz. Tipikusan kulcsszavakat, mondatokat, idézeteket, pontokat érdemes így kiemelni.
  • Minden illusztráció (mozgó- vagy állókép) reflektáljon arra, amiről éppen beszélsz. Ezt nem ragozom tovább, elég egyértelmű. Csak gondolj bele mennyire összekuszálja a megértést az, ha mondjuk egy szerelmi jelenetnél arról beszélsz, hogy milyen élethű akciójelenetek vannak egy animében. Hol itt az összhang?
  • Maximum 5-10 másodperces videó részleteket vágj be. Ez egy nagyon fontos pont! Ha YouTube-ra szeretnél bármilyen animéről, filmről, vagy sorozatról videó kritikát készíteni, erre mindig ügyelj! Miért? Mert szerzői jogok védik ezeket a tartalmakat, és sosem tudhatod mennyire erős licensz van az adott művön. Ne hidd azt sem, hogy az animék kivételek ez alól. Számtalan amv-t és saját videót láttam már letiltva a YouTube-on. Gyakrabban vágj, hogy videokritikád tovább maradhasson a YouTube-on.

III. Technikai kivitelezés

És elérkezetünk a legsarkalatosabb ponthoz, a technikához. Kezdőként választhatjuk a laptop beépített kameráját, vagy egy webkamerát is a felvételhez, de ha komolyabb videózásra szánjuk el magunkat, akkor érdemes egy professzionálisabb készüléket beszerezni. Például más szintre emelkedik a videód, ha annak éles a képe és nincsenek rajta homályos részek. Szerencsére az interneten Dunát lehet rekeszteni a kimondottan YouTubereknek szánt, különféle árkategóriájú videokamerákkal és fényképezőgépekkel.

canon

Ebben a posztban meg is találtam a mai YouTube Szent Grálját, a Canon Powershot G7x-et és annak minden alverzióját. Jelenleg ez a legtrendibb készülék a YouTuberek világában. Ám mielőtt beruháznál egyre itt a nagy titok: a poszt elején említett profi YouTuberek mögött egy egész csapat állhat, akik a világosításért, a hangért vagy az operatőri munkáért felelnek. Persze egy forgatócsapatot nem mindenki engedhet meg magának. És igazából bármilyen kamerával tudsz jó minőségű képet készíteni, HA jól vagy megvilágítva.

Persze első videóidat elég az otthon fellelhető technikával megoldani. Ha a kép nem is vetekszik egy MTV videoklip színvonalával, a bevágott illusztrációkkal és a hangoddal tudsz kompenzálni. És ez tényleg nagyon, nagyon fontos! A HANG MINŐSÉG jó kell, hogy legyen! Számtalan videó bukik el a csapnivaló hangon. Ezért mindig próbáld ki felvétel előtt, hogy milyen minőségben tudod a mondanivalódat rögzíteni. Ha a laptop mikrofonja nem jó, használhatsz diktafont, okostelefont, de akár mikrofonos fülest, vagy külön mikrofont is. Felvétel után érdemes hangszerkesztő programokkal, pl. Sound Forge, Audacity, vagy egy videovágó programmal kiszűrni a zajokat és hangosítani a hangsávokon (az amatőr hangfelvételek gyakori hibája, hogy nem elég hangosak).

Felvétel után pedig jöhet a vágás. A vágóprogramok közül – több évnyi amv munkával a hátam mögött az alábbiakat ajánlom:

Mindegyik szoftvernek van 30 napos ingyenes próbaverziója. Érdemes kipróbálnod, hogy melyikkel könnyebb dolgoznod.


És akkor…

Remélem hasznosnak találtad ezt a posztot, amiben az előkészületektől kezdve, a kreatív kivitelezésen át, egészen a technikai utómunkálatokig végigkövettük, hogy miként készíthető egy kiváló YouTube videó.

Most rajtad a sor!

Neked kik a kedvenc YouTubereid? Szerinted mitől lesz szuper egy YouTube vlog?

Jöhet kommentbe a válaszod. Már nagyon kíváncsi vagyok!

(Visited 615 times, 1 visits today)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.