Dante Pokla [Mondo Magazin 2013/10]

Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel” – Trónok harcát idéző dark fantasy történetével, töménytelen vérrel, a kereszténység és a görög mitológia szimbólumaival készült el 2010-ben a Dante Pokla. Az amerikai-japán és koreai koprodukcióban született animációs film a Pokol bugyraiban tett hajmeresztő utazás ígéretével, igazi látványorgiával csábít korhatáros zarándokútra, amit 5 stúdió 6 rendezője tett lélegzetelállítóvá.

Egy bukott lovag a kínok mezsgyéjén

Dante Pokla / Dante's Inferno: An Animated Epic (2010)
Dante Pokla / Dante’s Inferno: An Animated Epic (2010)

A történet egy hátborzongató középkori színtéren veszi kezdetét. Hős lovagunk, Dante, hazatérvén a III. Richárd hirdette kereszteshadjáratból, egy vérfagyasztó látvány fogadja: egész családját és szerelmét, Beatricét, kegyetlenül lemészárolták. Lovagunknak a mély gyászra sincs ideje kedvese törékeny holtteste felett, hiszen a Mennybe készülő Beatrice lelkét Lucifer elragadja. Lovagunk távollétében a gonosz pokolfajzattal alkut kötött Beatrice arra, hogy Dante épségben hazatérhet, ha szerelméhez hű marad és más nő testét nem érinti a hosszú távollét alatt. Dante ígéretét megszegte, így Lucifer az örök kín és szenvedés rabláncával ragadja magával a tiszta szívű lányt, kit feleségül szándékozik venni. Így veszi kezdetét Dante hosszú menetelése, kinek a Pokol 9 körén kell átverekednie magát torz szörnyszülöttek és rémes teremtmények hadán, hogy kedvesét megmentse. Az úton azonban saját és családja bűneivel is szembesülnie kell: bujaság, falánkság, harag, árulás és irigység – hogy csak néhányat említsek a sok közül.

Ötletes megvalósítás, színesen egyedi csomagban

A bűnökkel és így a múlt vétkeivel való szembenézést igen kreatív módon oldották meg a rendezők, mivel a harcok és a legyőzendő gigászi ellenfelek mellett flashbackekben villannak fel mindezek, amik tovább színesítik a mártírrá válni készülő hősünk kalandjait és egyben személyiségét. Végül a 100 perces játékidő alatt nemcsak változatos animációval és karakterdizájnnal – van itt az igényesebb amerikai rajzfilmeket idéző vizualitás, amit a Batman újkori kiadásaiban, vagy akár a Disney-féle Herkulesben láthattunk, ezeket a tipikusan shōnenes felállás, a már megszokott mangás tekintetek, eget rengetően száguldó akciójelenetek egészítik ki.

Dantét búja démonlányok kísértik meg.
Dantét búja démonlányok kísértik meg.

A cselekmény több fejezetre bontva tárul elénk, a téma pedig olyan klasszikusokat is felidézhet bennünk, mint a nemrég bemutatott Az ember tragédiája Jankovics Marcell szenzációs komponálásában. Bár e monumentális mű nyomdokaiba nem léphet a Dante Pokla, de alvilági színei és Lucifer karaktere kísértetiesen hasonlítanak egymásra, ami a műfaj és magasabb művészet kedvelőit szórakoztathatja egyszerre vizuálisan és intellektuálisan – nem sokszor láthatunk egy elf kinézetű, Tolkein műből szabadult angyali Vergiliust, valamint a Pokol rejtelmeiről hevesen vitatkozó Platónt és Arisztotelészt egy műben, a világháborúk felvillanó borzalmairól nem is beszélve.

Amit tudni érdemes

A Dante Pokla, avagy angolul Dante’s Inferno: An Animated Epic egy spin-off animációs filmként látott napvilágot, ami az Electronic Arts azonos című videojátékán alapul. Mindez laza szálakkal kötődik a 13. századi költő, Dante Alighieri (1265-1321) Isteni színjátékához, aminek karaktereit (Lucifer, Dante, Beatrice) és cselekményét (kereszteshadjárat, bűnbocsánatért való vezeklés) idézi fel az antológiaként is definiálható mű. Mivel egy nagyvonalú adaptáció adaptációjáról beszélhetünk a személyében, így az eredeti irodalmi klasszikus hű feldolgozását ne várjuk tőle.

Beatrice Lucifer karmai között.
Beatrice Lucifer karmai között.

Ennek ellenére az irodalom, történelem és görög-római mitológia iránt finom szenvedélyt táplálók kiváló csemegeként fogyaszthatják, hiszen a neves anime stúdiók (Manglobe, Production I.G) extrémen sokszínű megoldásai mellett kapunk bölcselkedést Vergilius római költőtől, meztelen női idomokat Kleopátra és szép Heléna jóvoltából, plusz, a Sátán sem marad ki a képből, ki a Berserk, vagy a Claymore animék szerelmeseit csalogatja egy nyálcsorgató horror túrára. A rendezők közül pedig érdemes figyelmet szentelni Murase Shukō (Ergo Proxy, Witch Hunter Robin) és Umetsu Yasuomi (Mezzo Forte, Robot Carnival) munkájára. Az OVA-ként megjelent film erőszakos, véres és erotikus tartalmakkal való telítettsége miatt kiskorúaktól távol tartandó, illetve a rémálmokat előszeretettel produkáló gyenge idegzetűek se ezzel kezdjék délutáni sziesztájukat.

Garai Tímea (Fullmoon)

Dante Pokla / Dante’s Inferno: An Animated Epic
(OVA, 2010)
Eredeti alkotó: Will Rokos (videojáték)
Írta: Brandon Auman
Rendezte: Victor Cook, Murase Shukō, Jong-Sik Nam, Lee Seung-Gyu, Sang-Jin Kim, Umetsu Yasuomi
Stúdió: Film Roman, Manglobe, Dongwoo Animation, JM Animation, Production I.G
Hossza: 100 perc

(Visited 115 times, 1 visits today)

6 thoughts on “Dante Pokla [Mondo Magazin 2013/10]

  1. Érdekes összehasonlítani a mostani cikket, a 3 évvel korábbival. Hogy merült fel a cikk ötlete a Mondóban ennyi idővel a premier után?

  2. 🙂 Úgy merült fel, hogy az Animax, vagy az AXN? Nem tudom pontosan, hogy melyik, de a kettő közül az egyik csatorna műsorra tűzte és ehhez kellett egy feature cikk, hogy ajánljuk a népnek.

    – régi írásomat Dante-ről vissza se merem olvasni ><

  3. Ui.: szeretem az ilyen írjunk régi animékről dolgokat, mert így nekem is újra kell néznem, és furcsa élmény látni, hogy mondjuk 3 éve mi tetszett, és most meg teljesen más fogott meg benne, vagy éppen másra figyeltem. 3 éve az akció vitt el, most meg jobban érdekeltek a párbeszédek és a mögöttes dolgok.

  4. Nyugodtan elolvashatod, nem veszedelmes.
    Régen láttam már amúgy ezt az OVA-t, de anno tetszett. Kifejezetten kedveltem a Dante művet, így tetszettek az utalások, még ha nem is a könyvet követte, hanem a videojátékot. Bár azt anno nem tudtam, hogy játék alapján készült promociós műről van szó.

  5. Én azóta mondjuk kitoltam a játékot. L.Mole-lal tudok egyet érteni: “Go to Hell!”. Szeretem a hack’n’slash, avagy a csapkodunk-és-ölünk felállást (Postal 2-t is mindig a lehető legszociopatább/legpszichopatább módon játszom a mai napig), de mégis baromira utáltam az irányítása és a kezelése miatt, más különben nagyobb bajom nem lett volna vele a középszerűségén túl.

    1. ebben nem tudok nyilatkozni :D. Ellenben az érdekel, hogy a grafika a játékban milyen volt? Valamelyik “fejezetre” hasonlított az animéből? Meg a sztorija kb ugyanaz, mint amit az animében mutattak?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.